Beach
20. 7. 2018
Muži + ženy - Super Cup | Praha - Gutovka
Reprezentace
2. 8. 2018
Ženy - přátelské utkání : CZE - FRA - Jablonec na Nisou
Reprezentace
8. 8. 2018
Ženy - přátelské utkání : CZE - POL - Jablonec na Nisou
Reprezentace
15. 8. 2018
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - SWE - Jablonec nad Nisou
Beach
16. 8. 2018
ME U18 | Brno
Reprezentace
18. 8. 2018
Ženy - Kvalifikace ME : FIN - CZE - Salo
Beach
18. 8. 2018
Muži + ženy - Super Cup | Praha
Reprezentace
22. 8. 2018
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - EST - Jablonec nad Nisou
Reprezentace
25. 8. 2018
Ženy - Kvalifikace ME : EST - CZE - Talin
Reprezentace
30. 8. 2018
Muži - přátelské utkání : CZE - TUN - Jablonec nad Nisou
Beach
1. 9. 2018
Muži + ženy - UNIQA Mistrovství ČR | Slavkov
Reprezentace
5. 1. 2019
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - FIN - Jablonec nad Nisou
Reprezentace
9. 1. 2019
Ženy - Kvalifikace ME : SWE - CZE
20.6.2018

Trenérský notes 24. díl: Volejbalová cvičení: Podání a příjem

 V publikaci volejbalových cvičení v rámci pravidelné rubriky Trenérský notes se tentokrát budeme věnovat dvěma činnostem současně: podání a jeho příjmu.

 

Cvičení popsaná v této části jsou koncipována se zaměřením na herní činnost, předpokládají již správné ovládání techniky jednotlivých činností. Znovu všechna cvičení chápejte především jako inspiraci pro tvorbu a prezentaci vlastních cvičeních. Vždy platí, že musíme vědět, co přesně trénujeme.

Podání je důležitou herní činností jak u ženského, tak u mužského volejbalu. Na rozdíl od ostatních individuálních herních činností, jsme při podání limitování pouze technickými dovednostmi a fyzickými parametry podávajícího hráče. U podání je proto možné, a někteří trenéři to tak i preferují, ho trénovat samostatně (tzn. bez přímé návaznosti s přihrávkou). Na druhou stranu příjem se bez přímé návaznosti na podání (nebo jeho imitaci) trénovat nedá. Vždy tak musíme vědět, na co klademe důraz a čeho chceme při cvičeních dosáhnout. V neposlední řadě musíme také přesně rozlišit, jestli trénujeme přihrávku jako individuální, skupinovou nebo dokonce týmovou činnost (v posledním případě by bylo přesnější hovořit spíše o zakládání útoku).

Zásah žíněnek

Počet hráčů: Libovolný

Popis: Trenér rozmístí 7 žíněnek ve hřišti tak, aby imitoval prostor mezi přihrávajícími hráči (4 žíněnky) a přihrávající hráče (3 žíněnky). Podávající hráči pak mají za úkol plnit úkoly trenéra, který má širokou variabilitu zadání, např.: trefit všech 7 žíněnek, 3 x trefit stejnou žíněnku, 3 x trefit libovolnou žíněnku, 3 x trefit žíněnku, kterou si hráč sám (nebo trenér, spoluhráč) určí před každým servisem. Cvičení můžeme koncipovat buď jako „pouhé“ splnění úkolu, nebo jako soutěž (např. kdo splní první, kdo bude mít nejvíce zásahů atd.).

Bodovaný servis

Počet hráčů: libovolný

Popis: Do hřiště umístíme dvě branky (popř. žíněnky) a natáhneme gumu cca 40 – 50 cm na horním okrajem sítě. Hráči vytvoří dvojice, při čemž 1 hráč podává 5 servisů za sebou, 2. hráč dává servírujícímu balony, poté se hráči vymění. Podávající hráč má za úkol trefit branku tak, aby balón proletěl mezi gumou a sítí. Za každý úspěšný servis má hráč bod. Po skončení série jdou oba dva hráči nahlásit počet úspěšných podání a počet chyb (např. 2 / 1). Trenér tento výsledek zapíše (ideálně na přehlednou tabuli). Hráči takto absolvují 7 sérií, po kterých trenér vyhodnotí úspěšnost.

Trenér může zadat i podmínky hodnocení, např., že hráč musí mít minimálně 10 plusových bodů, minimum chyb nebo naopak maximum bodů atd. Hráč, který nesplní zadaný úkol musí opakovat neúspěšné série tak, aby dosáhl stanoveného cíle. Pokud disponujeme pistolí na měření rychlosti je vhodné měřit i rychlost podání a určit i kritéria pro rychlost.

Pětice v nudlích

Počet hráčů:  5

Popis: 1 podávající hráčka podává ze zóny I, 2 podávající hráčka za zónou I, na druhé straně přihrávají hráčky v zóně V a VI, pod sítí jedna hráčka chytá přihrané balóny. Střídáme rotovaný servis (hráčka 1) a plachtící servis (hráčka 2). Po určitém počtu podání (10 – 15 od každé hráčky) si hráčky změní pozici o dvě místa (žádná hráčka tak 2 x za sebou nepodává ani nepřihrává). Cvičení můžeme provádět z obou dvou stran.

Variantou cvičení je změna místa podávajících hráček (zóna V nebo VI) a změna místa přihrávky (zóny I a VI).    

Přihrávka a založení útoku

Počet hráčů:  6

Popis: 1 podávající hráčka podává ze zóny I, 2 podávající hráčka za zónou I, na druhé straně přihrávají hráčky v zóně V a VI, pod sítí jedna nahrává do zóny IV, hráčka ze zóny V se připravuje k útoku ze zóny IV, kde chytá nahrávku ve výskoku do natažených rukou. Hráčka, ze zóny V jde za hřiště, hráčka ze zóny VI se přesouvá do zóny V a hráčka, která byla za hřištěm přihrává v zóně VI.

Variantou cvičení je nahrávka I do zóny VI, obě dvě hráčky se tak musí připravovat na útok. Totéž cvičení můžeme dělat i pro přihrávku v zóně VI a I.

„Roťák a plachta“

Počet hráčů: 4

Popis: 1 hráčka podává rotovaný servis ze zóny I, 2 hráčka podává plachtící servis za zónou I. Přijímající hráčka je v zóně V, kde přihrává pravidelně se střídající rotující a plachtící servis, jedna hráčka sbírá přihrané balóny pod síti mezi zónami II a III.

Varianty:

a)     změníme postavení (zóny, ze kterých podávají, resp. vzdálenost) servírujících hráček

b)     zónu, ve které přijímá hráčka

c)     zvýšíme kvalitu servisu, kdy podávající hráčky servírují „závodní“ servis

 

Autoři: Mgr. Ondřej Marek, Ing. Ondřej Foltýn

Krátké zprávyArchiv
2018 CEV ME beachvolejbal - Nizozemsko

Kolocová / Kvapilová – Gruszczynska / Gromadowska (POL) 2:0 (21:10, 21:14)  

 
2018 CEV ME beachvolejbal - Nizozemsko

Perušič / Schweiner – Beeler / Krattiger (SUI) 0:2 (16:21, 14:21), Stoyanovskiy / Velichko (RUS) – Dumek / Berčík 2:0 (21:12, 21:15)

 
2018 CEV ME U20

Finsko - Česká republika 1:3 (19:25, 23:25, 25:14, 23:25)

 
2018 CEV ME U20

Česká republika - Německo 2:3 (23:25, 25:21,25:19,16:25,9:15)

 
2018 CEV ME U20

Nizozemsko - Česká republika 0:3 ( 23:25, 21:25, 20:25)

 
Kvalifikace na 2018 CEV ME U20 - 1.7. Žďár nad Sázavou

Česká republika - Srbsko 3:0 (25:12, 25:19, 25:17)

Volejbal na facebooku
Generální partner
© ČVS 2015-2018