V jednom z předcházejících dílů Trenérského notesu jsme se věnovali činnosti a organizaci akademie Red Bull v Salzburku. Dnes se blíže podíváme na jednu konkrétní a na první pohled anonymní část: činnost sociologa v akademii.
Na úvod si připomeňme základní tezi činnosti: akademie se soustředí na výchovu a rozvoj mladých hráčů hokeje a fotbalu. Snaží se jim poskytovat nejlepší podmínky a vychovat z nich nejen nejlepší hráče, ale i „správné“ lidi. Mladí hráči mají v akademii vytvořeny profesionální podmínky nezbytné pro jejich růst: ubytování, stravování, tréninkové prostory (vedle hřišť jsou samozřejmostí posilovny, haly, tělocvičny, regenerace), zdravotní zabezpečení a lékařské laboratoře, profesionální trenéry a realizační tým. Specifickou osobou je pak sociolog akademie, který se stará o „mysl“ hráčů a trenérů.
Sociolog je nedílnou součástí akademie a plně respektuje hodnoty a cíle, které jsou v akademii sdílené. Jeho hlavním cílem je: pomoci udělat z hráčů ještě lepší hráče! Aby hráči mohli podávat vrcholový výkon, musí v optimálním rozpoložením. Na mladé hráče (ale i jejich trenéry) působí mnoho stresových a sociálních faktorů. Mnozí z nich si zvykají na život a bydlení v akademii, odloučení o rodiny, náročný časový harmonogram, tlak na výkon, plnění školních povinností, stres z utkání, velká očekávání od rodičů, vztahové problémy, únava, spánek atd. Hráči se tak pravidelně potkávají se sociologem, který se snaží jim pomoci s jejich osobními problémy.
V rámci interakce využívají:
- vstupní pohovor
- oficiální osobní pohovory
- dotazníky
- pravidelné týmové meetingy
- týmové meetingy zaměřené na řešení určité negativní situace
- meeting sociologa s trenéry
Jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují úspěch je vybudování si důvěry tak, aby v případě problémů hráči sami sociologa kontaktovali, a ne aby ji odhalil až sociolog nebo trenér. Veškeré soukromé informace vyplývající z osobních rozhovorů vždy zůstanou mezi hráčem a sociologem a bez vědomí hráče sociolog informace dále nešíří, pouze dává zpětnou vazbu trenérům a případné doporučení a informaci o hráčově stavu. Nezřídka se také stává, že hráč požádá sociologa, aby určité informace nebo „doporučení“ sdělil trenérovi.
Velmi důležité je uvědomit si, v úvodu již zmíněný, přístup sociologa: je součást celého realizačního týmu, jejímž cílem je rozvoj hráčů. Jinými slovy: sociolog je zde pro hráče a trenéry, ne „hráči pro sociologa.“
Vybrané praktické příklady:
- jedním z testů, které hráči vyplňují je test pocitů, kdy na stupnici 1 (nejhorší) až 10 (nejlepší) určují své pocity v dílčích faktorech, např.: strava, spánek, stres, škola, přátelství, fyzická únava
- největším osobním úspěchem pro sociologa je, když hráči projeví důvěru a sami přijdou s problémem nebo si popovídat
- až na povinné týmové meeting a vstupní společné rozhovory je veškerá činnost dobrovolná, včetně vyplňování dotazníku
- sociolog pravidelně komunikuje s trenéry o hráčích
- sociolog je v neustálé interakci i s trenéry a realizačním týmem a poskytuje jim jednak zpětnou vazbu při jejich činnosti, současně řeší i osobní problémy (ve skutečnosti mají dospělí stejné problémy jako děti a mládež)
- jedním z nejčastěji řešených problémů a obecně dlouhodobou „výzvou“ je zvládnutí časového harmonogramu a dodržení time-managementu, neboť hráči mají náročný program od rána až do večera, včetně přesunů do (a ze) školy, učení, tréninkový proces, stravování, praní oblečení, osobní věci atd.
- snaha poskytnout všem hráčům, trenérům ale i týmům stejnou péči a podporu
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)
Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)
Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)
dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8) chlapci finále: Česko – Polsko...
dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5) chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)
chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13) dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...