Následujících pět dílů naší trenérské rubriky budeme věnovat citlivému tématu, se kterým se ve své praxi potkal snad každý trenér, který pracuje s dětmi a mládeží. Na našich stránkách si postupně představíme možné problémy, které mohou trápit naše malé svěřence, a které mohou zásadně ovlivnit jejich život. Popíšeme si, jaké problémy mohou děti trápit, jak je včas odhalit i jakým způsobem k nim přistupovat. V rámci jednotlivých dílů se budeme věnovat čtyřem oblastem: Šikana, Kyberšikana a sexting, Úzkosti a sebepoškozování, Závislosti a Týrání a násilí. Projekt vznikl ve spolupráci Linky bezpečí a FAČR.
Na úvod celého pojednání si připomeneme obecné zásady komunikace a rozhovoru s dětmi.
OBECNÉ ZÁSADY PRO VEDENÍ ROZHOVORU S DÍTĚTEM
ŠIKANA V TÝMU
S šikanou se můžeme setkat v každém kolektivu. Je nutné být pozorní k chování všech našich svěřenců a všímat si náznaků, které mohou signalizovat šikanu. Šikana se projevuje zesměšňováním, vyčleňováním z kolektivu, schováváním a ničením věcí a fyzickým ubližováním. To se může stát každému dítěti.
Šikana je charakterizovaná následující znaky:
• pozorujeme patrný úmysl ublížit druhému
• ubližování se děje opakovaně
• mezi útočníkem a obětí je nepoměr sil, útočník je v převaze
• útočníkem může být jedno nebo více dětí (popř. celý tým)
Šikaně lze předcházet jasně stanovenými pravidly v týmu, která všichni účastníci (včetně rodičů) znají. Všichni jsou také obeznámeni s tím, co se bude dít, když je hráč poruší.
VAROVNÉ SIGNÁLY
Buďme pozorní a sledujme signály a náznaky, které nás mohou upozornit na možnou šikanu.
U OBĚTI
• dítě je často osamocené, nemá kamarády, vyhledává spíše blízkost trenérů
• mluví-li před týmem, je nejisté, ustrašené, působí smutně
• jeho sportovní výkonnost se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje, začíná vyhledávat důvody pro absenci na trénincích
• odmítá vysvětlit požkozené a zničené věci
• má různá zranění, která nedovede uspokojivě vysvětlit
VE SKUPINĚ
Šikana má svůj vývoj a svá stadia a ovlivňuje celý tým. Jednotlivé varovné signály souvisejí se stádiem, ve kterém se skupina nachází.
POČÁTEČNÍ STADIUM
• dítě, skupina dětí spřádají různé legrácky a intriky vůči oběti
• děti si odreagovávají na oběti svoji agresi, např. při svém neúspěchu
V tomto stadiu jsou děti ještě poměrně otevřené, jsou schopny mluvit o tom, co se v týmu děje, hledat řešení.
POKROČILÉ STADIUM
• vzniká skupina dětí, která cíleně oběti ubližuje
• agresivita se stupňuje, dochází k fyzickému napadání, někdy i brutálnímu
• šikanující chování agresorů přijímají či respektují všichni členové skupiny
V tomto stadiu se děti agresorů bojí, nechtějí nic říct, mají pocit, že se nic nezmění nebo že se stanou také obětí šikany.
DOPORUČENÝ POSTUP
• mějte v klubu stanovený a dobře popsaný postup pro případ šikany
• zabývejte se každým podezřením na šikanu
• sepište si všechny informace, které v dané chvíli máte
• vyhodnoťte, zda se tým nachází v počátečním nebo pokročilém stadiu šikany
• v případě nejistoty kontaktujte odborníky Rodičovské linky
POČÁTEČNÍ STADIUM ŠIKANY
POKROČILÉ STADIUM ŠIKANY
Je-li evidentní, že se jedná o trestný čin, obraťte se přímo na Policii ČR.
INFORMACE RODIČŮM
• informujte rodiče agresora/agresorů seznamte je s výsledky vašeho vyšetřování a s přijatými opatřeními rodičům agresorů i oběti doporučte odbornou psychologickou pomoc pro jejich děti
Autor: Michaela Veselá, zdroj: FAČR a Linka bezpečí
čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)
Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)
Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)
dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8) chlapci finále: Česko – Polsko...
dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5) chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)
chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13) dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...