Popularita beach volejbalu v České republice neustále stoupá. Zároveň se rozrůstá členská základna (především mládežnická) v beach volejbalových klubech. Jelikož informací o metodice beach volejbalu je poskromnu, rozhodla se Metodická komise beach volejbalu pravidelně předkládat formou metodických dopisů informace o nácviku, tréninku beach volejbalu a všech aspektů s tím svázaných. V prvním metodickém dopisu jsme se zaměřili na činnost a roli trenéra.
Trenér představuje specifickou profesi s více jak stoletou tradicí. Trenéři působí jak v rekreačním, tak výkonnostním i vrcholovém beach volejbalu a pracují s rozmanitými tréninkovými skupinami a v různém zázemí beach volejbalových klubů. Z toho vyplývají i činnosti, které trenér provádí.
Oblasti činnosti působení trenéra:
Jednoduše řečeno, trenér je současně i pedagogem, psychologem, koučem a organizátorem.
Z důvodu rozmanitosti a náročnosti funkcí, které z role trenéra vyplývají, jsou na jeho osobu kladeny morální, intelektové a odborné nároky. Je třeba si uvědomit, že úspěch či neúspěch trenéra není pouze výsledkem jeho znalostí beach volejbalu.
Trenér by měl mít mimo jiné:
Mezi velmi důležité faktory řídící činnosti trenérské práce je schopnost komunikace, a to jak verbální (slovní), tak i neverbální (mimika, gesta, tělesný postoj, pohyby rukou, nohou a trupu, pohledy očí). Jde o předávání a přijímání informací mezi trenérem a hráčem (týmem).
K podstatným znakům verbální komunikace patří:
Obsahem tréninku dětí a mládeže by měly být především výchovné požadavky. Trenér by u nich měl rozvíjet nejen vlastnosti, které jsou předpokladem k dosažení nejlepšího výkonu, ale i takové, které z nich vytvářejí charakterní lidi. Pro děti jsou dospělí většinou autoritami a snadno přijímají jejich názory, proto by jim měl trenér jít příkladem.
Trénování dětí se neobejde bez kontaktu s rodiči. Jedná se o aspekt, který v sobě může skrývat na jednu stranu pozitiva, ale někdy i množství negativ. Zde je nutné vyjasnění si názorů – trpělivá komunikace.
Z hlediska trénování dětí a mládeže by si každý trenér měl v prvé řadě stanovit jasný cíl a směr, kterým se s nimi bude ubírat. Snad každý chce vyhrávat, nikdy však nesmíme zapomínat na důležitou trenérskou zásadu – nejdříve děti, potom vítězství!
Správná filozofie je ta, která se orientuje na děti.
Její stěžejní body jsou:
Pro trénování dětí je nezbytně nutné vědět, která cvičení jsou pro ně vhodná a která ne, co je přiměřené danému věku, kdy a jak s cvičením začít a nezapomínat na princip všestranné přípravy. Je třeba mít na mysli, že během dětství a adolescence dochází k řadě změn.
Jedná se především o:
Hlavní zásady při vedení tréninku dětí:
V dalším metodickém dopise se zaměříme na činnost trenéra v tréninkovém procesu a činnost trenéra v utkání (před, v průběhu a po něm).
Autor: PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 0:3 (19:25, 23:25, 21:25) stav série 2:2 ženy: VK Madeta České Budějovice – TJ Sokol Šternberk...
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 0:2 (19:21, 18:21)
TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 1:3 (20:25, 25:20, 22:25, 26:28) stav série 2:1
Perušič / Schweiner – George / Andre (BRA) 0:2 (11:21, 8:11) - skreč, Perušič / Schweiner – Bryl / Łosiak (POL) 2:1 (19:21, 21:17, 15:13)
Perušič / Schweiner – Ranghieri / Carambula (ITA) 2:1 (18:21, 21:19, 16:14)
Mistrovství Evropy chlapců U18 se uskuteční 10. – 21. července 2024 v Bulharsku. Šestnáct účastníků bylo rozlosováno do základních skupin. Skupina I...