V tomto metodickém dopisu se zaměříme na činnosti trenéra v tréninkové jednotce. Hned na úvod je třeba zdůraznit, že tréninky by měly směřovat ke konkrétním promyšleným cílům, ať již krátkodobým, či dlouhodobým. Zohledněno by mělo být o jakou věkovou a výkonností kategorii jde a období, ve kterém tréninky probíhají (přípravné, soutěžní či přechodné).
Každá tréninková jednotka musí být předem dobře připravená a nejlépe písemně zpracovaná do konceptu. Naplánovaný program je potřeba v některých případech, a to s ohledem na vývoj situace upravit. Vliv na úpravu má především počet zúčastněných hráčů a jejich hráčské specializace, průběh a kvalita prováděných cvičení, změny v pozornosti hráčů.
Do konceptu se zaznamenávají zvolená cvičení, jejich intenzita, četnost a čas, metodické poznámky, používaný materiál apod. Po tréninku by měl trenér do něj doplnit své zhodnocení a postřehy (základ evidence).
Úkolem evidence je shromáždit údaje o celoroční práci. Slouží k odhalování předností a nedostatků v přípravě družstva. Pomocí ní může trenér na základě rozboru zefektivnit své trénování.
U prováděných cvičení trenér stanovuje tempo a jejich délku. Pokud jde o učení nových dovedností, mělo by být pomalé a klidné. Jestliže hráči danou dovednost již částečně ovládají, je dobré tempo zrychlit.
Významným motivačním faktorem tréninku je tréninková hra. Otázkou pro trenéra však je, jak často a kdy ji zařadit, zda do každého tréninku či jen do některých. Záleží na věkových kategoriích, dále pak i průběhu tréninkové jednotky a období. Pro nácvik je vhodné používat takzvanou „kontrolovanou hru“, kdy do hry trenér vstupuje (přerušuje ji), vysvětluje a opravuje.
V rámci tréninkového procesu může u hráčů docházet ke snížení nasazení, úsilí, nedostatečné koncentraci. V tomto okamžiku by měl trenér zhodnotit, proč tomu tak je (únava, přetrénovanost, sociální problémy, malá disciplína atd.) a podle potřeby reagovat. Jedná se například o změnu programu, využití jiných druhů sportů, zábavné hry, uplatnění pobídky, kritiky, popřípadě sankce. Použití sankce a kritiky si vyžaduje následný rozhovor s hráči (kolektivní či individuální).
V dalším metodickém dopisu se budeme zabývat činností trenéra v přípravě na utkání v samotném utkání a po něm.
Autor: PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.
muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 0:3 (19:25, 23:25, 21:25) stav série 2:2 ženy: VK Madeta České Budějovice – TJ Sokol Šternberk...
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 0:2 (19:21, 18:21)
TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 1:3 (20:25, 25:20, 22:25, 26:28) stav série 2:1
Perušič / Schweiner – George / Andre (BRA) 0:2 (11:21, 8:11) - skreč, Perušič / Schweiner – Bryl / Łosiak (POL) 2:1 (19:21, 21:17, 15:13)
Perušič / Schweiner – Ranghieri / Carambula (ITA) 2:1 (18:21, 21:19, 16:14)
Mistrovství Evropy chlapců U18 se uskuteční 10. – 21. července 2024 v Bulharsku. Šestnáct účastníků bylo rozlosováno do základních skupin. Skupina I...