18.9.2017

Metodika beachvolejbalu - Metodický dopis č. 2

V tomto metodickém dopisu se zaměříme na činnosti trenéra v tréninkové jednotce. Hned na úvod je třeba zdůraznit, že tréninky by měly směřovat ke konkrétním promyšleným cílům, ať již krátkodobým, či dlouhodobým. Zohledněno by mělo být o jakou věkovou a výkonností kategorii jde a období, ve kterém tréninky probíhají (přípravné, soutěžní či přechodné).

Každá tréninková jednotka musí být předem dobře připravená a nejlépe písemně zpracovaná do konceptu. Naplánovaný program je potřeba v některých případech, a to s ohledem na vývoj situace upravit. Vliv na úpravu má především počet zúčastněných hráčů a jejich hráčské specializace, průběh a kvalita prováděných cvičení, změny v pozornosti hráčů.

Do konceptu se zaznamenávají zvolená cvičení, jejich intenzita, četnost a čas, metodické poznámky, používaný materiál apod. Po tréninku by měl trenér do něj doplnit své zhodnocení a postřehy (základ evidence).

Úkolem evidence je shromáždit údaje o celoroční práci. Slouží k odhalování předností a nedostatků v přípravě družstva. Pomocí ní může trenér na základě rozboru zefektivnit své trénování.

Důležité aspekty činnosti trenéra:

  • při skladbě tréninku je nutno brát v úvahu tělesné, fyziologické a psychologické zvláštnosti jednotlivých věkových období a pohlaví hráčů,  
  • na úvod tréninkové jednotky krátké seznámení s obsahem, na závěr pak stručné zhodnocení,
  • při učení nových dovedností srozumitelný výklad a názorná ukázka,
  • při výkladu je třeba, aby hráči zaujali takové místo, aby předávané informace byly pro ně slyšitelné, a aby trenér viděl jejich reakce,
  • při cvičení snaha o zapojování co největšího počtu hráčů,
  • při realizaci cvičení pozorné sledování jejich kvality a včasné a správné reagování (doplnění, korekce, povzbuzení).

U prováděných cvičení trenér stanovuje tempo a jejich délku. Pokud jde o učení nových dovedností, mělo by být pomalé a klidné. Jestliže hráči danou dovednost již částečně ovládají, je dobré tempo zrychlit.

Významným motivačním faktorem tréninku je tréninková hra. Otázkou pro trenéra však je, jak často a kdy ji zařadit, zda do každého tréninku či jen do některých. Záleží na věkových kategoriích, dále pak i průběhu tréninkové jednotky a období. Pro nácvik je vhodné používat takzvanou „kontrolovanou hru“, kdy do hry trenér vstupuje (přerušuje ji), vysvětluje a opravuje.

V rámci tréninkového procesu může u hráčů docházet ke snížení nasazení, úsilí, nedostatečné koncentraci. V tomto okamžiku by měl trenér zhodnotit, proč tomu tak je (únava, přetrénovanost, sociální problémy, malá disciplína atd.) a podle potřeby reagovat. Jedná se například o změnu programu, využití jiných druhů sportů, zábavné hry, uplatnění pobídky, kritiky, popřípadě sankce. Použití sankce a kritiky si vyžaduje následný rozhovor s hráči (kolektivní či individuální).

V dalším metodickém dopisu se budeme zabývat činností trenéra v přípravě na utkání v samotném utkání a po něm.

 

Autor: PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.

Krátké zprávyArchiv
Český pohár 2017/2018 muži - 3. kolo

Benátky nad Jizerou – Příbram 0:3 (21:25, 21:25, 15:25),'Jihostroj Č. Budějovice A – Ostrava 3:0 (25:21, 25:15, 25:23)

 
Český pohár 2017/2018 muži - 3. kolo

Odolena Voda - Ústí nad Labem 1:3 (25:19, 15:25, 26:28, 16:25)  

 
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ !!!

POZOR - 15. 11. 2017 je poslední den pro změnu na podání žádosti o změnu rozhodnutí o poskytnutí neinvestiční dotace ze státního rozpočtu ČR na rok...

 
Přátelská utkání kadetů v Berlíně

Německo – Česká republika 0:3 (20:25, 17:25, 18:25),  2:3 (19:25, 25:17, 25:20, 16:25, 5:15)

 
Český pohár 2017/2018 muži - 3. kolo

ČZU Praha A - Zlín 2:3 (25:22, 21:25, 21:25, 26:24, 10:15)

 
Dotační tituly 2018

Mění se místo konání zítřejší otevřené diskuze na téma Dotační tituly 2018, které bude probíhat v prostorech svazu ČVS – Bělohorská 19, 169 00 Praha...

Volejbal na facebooku
Generální partner
© ČVS 2015