Na první pohled hloupá otázka. Každý přeci ví, že k vítězství potřebujeme dosáhnout 25 bodů. Z hlediska taktiky, a především pak práce v tréninku, je velmi důležité zaměřit se na způsob, jakým body získáváme. O tom, kolik a jakým způsobem body získáváme a jak se promítají do úspěchu (vítězství) nebo neúspěchu (prohra) se podíváme v tomto článku.
Při analýze zisku bodů byla použita data z extraligy dospělých. Vzhledem k odlišnostem mezi ženským a mužským volejbalem budeme věnovat každé kategorii samostatný článek.
Dnes se podíváme na získávání bodů v ženském extraligovém volejbalu. Do analýzy byla zahrnuta data pouze z „celých“ setů, tedy neobjevují se zde hodnoty z tie-breaků. Zvlášť jsou porovnávány hodnoty z vítězných setů a z prohraných setů. Celkem bylo analyzováno 308 setů ze základní části volejbalové UNIQA extraligy žen.
Hodnoty a výsledky zde popsané tak můžeme chápat jako orientační pro úspěšnost (vítězství) v našich zápasech a zaměřit se na zlepšení činností, ve kterých nedosahujeme dostatečných „čísel“. Je samozřejmě nutné brát v potaz, že se jedná o aplikaci matematiky a statistiky do sportovní hry a výsledky zde interpretované nezaručují úspěch ve hře. Na druhou stranu nám správně interpretované a použité výsledky mohou k vítězství pomoci a ukázat nám, v které činnosti jsme úspěšní a ve které naopak máme rezervy. Obecně můžeme tvrdit, že čím nižší výkonnostní úroveň a mladší věková kategorie, tím klesá význam zisku bodu útokem (k vítězství v setu) ve prospěch ostatních činností, především k chybám.
Ze statistického hlediska můžeme získat body čtyřmi způsoby: útokem, servisem, blokem a chybou soupeře. Matematicky tak můžeme rozdělit získané body ve vítězných setech pomocí aritmetického průměrů následovně: servisem 2 body, útokem 13 bodů, blokem 3 body, chyby soupeře 7 bodů. V prohraných setech pak získala družstva body následovně (v průměru): 1 servisem, 10 bodů útokem, 2 body blokem a 5 bodů chybami soupeře.
Tabulka 1 Průměrné zisky bodů
Průměr | Servis | Útok | Blok | Chyby soupeře |
Vyhrané sety | 2,2 | 13,1 | 3,1 | 6,7 |
Prohrané sety | 1,3 | 9,6 | 1,7 | 4,9 |
Částečné omezení vypovídající hodnoty průměrných hodnot zobrazuje Tabulka 2, která ukazuje minimální a maximální hodnoty ve vyhraných a prohraných setech. Ukazuje, že k výhře v setu nemusí stačit ani 19 bodů uhraných útokem nebo pouze udělaní 1 vlastní chyby. Naopak set můžeme vyhrát i pokud získáme útokem pouhých 5 bodů, 1 bod servisem (blokem) nebo uděláme 14 chyb.
Tabulka 2 Maximální a minimální zisky bodů
Vyhrané sety | Servis | Útok | Blok | Chyby soupeře |
min | 1 | 5 | 1 | 1 |
max | 8 | 20 | 8 | 17 |
Prohrané sety | Servis | Útok | Blok | Chyby soupeře |
min | 0 | 1 | 0 | 1 |
max | 4 | 19 | 6 | 14 |
V porovnání relativních hodnot je významný rozdíl mezi vyhranými a prohranými sety v servisu (1,7 x) a v bloku (1,8 x). Vítězství v setu však nejvíce (v absolutních hodnotách) ovlivňuje zisk bodů útokem a zisk bodů soupeřovými chybami. Tyto dva ukazatele si rozebereme ještě podrobněji.
Jak se promítne počet získaných bodů útokem do pravděpodobnosti výhry / prohry ukazují následující tabulky. Pokud získáme útokem 14 a více bodů, tak je na základě získaných dat pravděpodobnost, že vyhrajeme set téměř osmdesáti procentní, pokud získáme 17 bodů a více, tak vítězství dosáhneme s více než devadesáti procentní jistotou. Naopak pokud získáme 8 bodů a méně, tak s více než 93 % jistotou set prohrajeme. Není překvapující, že s rostoucím počtem bodů získaných útokem pravděpodobnost prohry významně klesá. Získané hodnoty blíže zobrazují Tabulky 3 a 4.
Tabulka 3 Zisk bodů útokem a pravděpodobnost výhry
Body útokem | Vyhrané | Prohrané | Pravděpodobnost výhry |
13 a více | 171 | 53 | 76,34 % |
14 a více | 131 | 33 | 79,88 % |
15 a více | 95 | 19 | 83,33 % |
16 a více | 55 | 12 | 82,09 % |
17 a více | 30 | 3 | 90,91 % |
Tabulka 4 Zisk bodů útokem a pravděpodobnost prohry
Body útokem | Vyhrané | Prohrané | Pravděpodobnost prohry |
7 a méně | 4 | 77 | 95,06 % |
8 a méně | 8 | 109 | 93,16 % |
9 a méně | 20 | 149 | 88,17 % |
10 a méně | 39 | 192 | 83,12 % |
11 a méně | 86 | 225 | 72,35 % |
12 a méně | 137 | 255 | 65,05 % |
Podobným způsobem se můžeme podívat i na to, jak ovlivňuje vítězství / prohru v setu počet chyb. Pokud uděláme 2 a méně chyb v setu, tak pravděpodobnost, že zvítězíme je osmdesáti pěti procentní. Naopak pokud uděláme v setu 10 chyb a více, tak na téměř devadesát procent prohrajeme. Více hodnot naleznete v Tabulkách 5 a 6.
Tabulka 5 Počet chyb a pravděpodobnost výhry
Chyby | Vyhrané | Prohrané | Pravděpodobnost výhry |
2 a méně | 34 | 6 | 85,00 % |
3 a méně | 80 | 24 | 76,92 % |
4 a méně | 140 | 49 | 74,07 % |
5 a méně | 192 | 88 | 68,57 % |
Tabulka 6 Počet chyb a pravděpodobnost prohry
Chyby | Vyhrané | Prohrané | Pravděpodobnost prohry |
7 a více | 70 | 162 | 69,83 % |
8 a více | 38 | 110 | 74,32 % |
9 a více | 17 | 63 | 78,75 % |
10 a více | 5 | 35 | 87,50 % |
11 a více | 1 | 16 | 94,12 % |
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)
Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)
Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)
dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8) chlapci finále: Česko – Polsko...
dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5) chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)
chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13) dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...