Reprezentace
6. 6. 2020
Muži - Golden European League : TUR - CZE, zrušeno
Reprezentace
6. 6. 2020
Ženy - Golden European League : SVK - CZE, zrušeno
Reprezentace
10. 6. 2020
Muži - Golden European League : CZE - POR, zrušeno
Reprezentace
10. 6. 2020
Ženy - Golden European League : CZE - CRO, zrušeno
Reprezentace
13. 6. 2020
Muži - Golden European League : CZE - MKD, zrušeno
Reprezentace
13. 6. 2020
Ženy - Golden European League : CZE - SVK, zrušeno
Reprezentace
15. 8. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : BIH - CZE,
Reprezentace
19. 8. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - SLO
Reprezentace
22. 8. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - LAT
Reprezentace
29. 8. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : LAT - CZE
Reprezentace
2. 9. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : SLO - CZE
Reprezentace
5. 9. 2020
Ženy - Kvalifikace ME : CZE - BIH
30.10.2019

Trenérský notes 43. díl: Psychologie sportu – Terst: Ta dívka může být aktivní! … že?

V druhém dílu z italské konference Psychologie sportu se podíváme na problematiku aktivity sportovní činnosti dospívajících dívek, která vychází z mezinárodní kampaně „This girl can“. 

Ta dívka může být aktivní! … že? – Rita F. de Oliveira

V této přednášce nám přednášející představila problematiku nedostatečné aktivity u adolescentů v UK a především pak dívek ve věku 14-16 let. Prezentace se zaměřovala na mezinárodní kampaň This girl can (tato dívka může) na její provedení, bariéry a pomocné prvky kampaně. 

Hlavní důraz byl kladen a zachycení intrapersonálních a interpersonální faktorů, které jsou často popisovány v literatuře, a také na relevantní faktory v oblasti prostředí a organizací, které byly součástí života dívek. Průzkum literatury ukázal, že většina intervencí se odehrává ve školním prostředí a zaměřuje se na intrapersonální faktory, především na fyziologické a psychologické faktory.  

Ve studii byl porovnávaný program tělesné výchovy s intervenčním programem vně školy. Záměrem bylo zkoumání dopadů na postoj k fyzické aktivitě a chování dívek ve věku od 14 do 16 let. Ačkoliv intervenční program zahrnoval několik sportů a snažil se vybudovat vztah a základ pro dlouhodobou účast v komunitě, nedokázali jsme najít jasné výhody oproti běžné tělesné výchově. 

V následné studii pak došlo ke zkoumání toho, co bylo špatně. Orientace směřovala směrem k dívkám, které se této studie zúčastnily, aby se týmu vědců podařilo lépe pochopit jaké bariéry a pomocná kritéria dívky vnímaly. Zkoumaná skupina za hlavní bariéry označila témata jako rodina, kultura, bezpečí při přístupu ke sportovištím – sportoviště bylo ve špatném stavu, nebo špatné lokalitě. Takovéto faktory prostředí jsou stabilními překážkami v jejich životě a tudíž je poměrně složité je překonat.

Dalším faktorem bylo sebevědomí – tedy vnímání úrovně svých dovedností, vzhled těla, a přítomnost mužů na sportovišti. Poskytovatelé sportovních prostor také jmenovali organizaci, prostředí a legislativu, jako faktory, který dle jejich názoru, ovlivňují účastníky studie. Nesourodost ve vnímání mezi dívkami a poskytovateli byla zajímavým zjištěním pro organizaci i pro nás posluchače.

Co se týče intrapersonálních faktorů byla pro dívky například důležité, aby trenér, který je vede měl potřebnou kvalifikaci a byl osobností. Dále náplň tréninku, aby obsahovala zlepšení jejich dovedností a byla pojata hravou formou. Ze strany sportovních pracovišť bylo toto vnímáno jinak. Na kvalifikaci trenéra nebyl kladen takový důraz a zábava byla vnímaná jako prostor pro dívky, aby si popovídaly, nikoliv jako zábavná forma zlepšování dovedností.

Z pohledu interpersonálních faktorů bych zmínil přítomnost opačného pohlaví ve sportovním zařízení. Kdy tento fakt byl poskytovateli sportovních zařízení vnímán jako odrazující faktor, tak pro dívky byla přítomnost chlapců motivačním faktorem. Dle tvrzení přednášející dívky motivovalo povzbuzení od chlapců, protože z jejich pohledu jsou chlapci považováni za více atletické.

Co se týče faktorů spojených s organizacemi např. školou, předmětem přednášky byla nerovnoměrná podpora ze strany organizace mezi chlapeckými a dívčími týmy. Chlapecké týmy jsou více podporované, propagované, mají lepší sportovní doplňky a vedení organizace navštíví s větší pravděpodobností chlapecký než dívčí zápas.

Další faktory byly spojené s prostředím, ve kterém se sportoviště nachází. Otázka bezpečí byla částečně vyřešena poskytnutím míst, kde se dívky mohly setkávat a společně pak docházet na sportoviště. A co se týče legislativních faktorů, zazněl v přednášce návrh upravit domácí školské práce tak, aby zahrnovaly více úkolů v terénu a dospívající děti se tak mohly více pohybovat venku. 

Rita F. de Oliveira (London South Bank University, Velká Británie)

Rita de Oliveira je odbornou asistentkou na Londýnské univerzitě University of Applied Sciences, kde také vede etickou komisi.

 

Autor: Mgr. Ondřej Marek

Krátké zprávyArchiv
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Ostrava vstoupí do nového ročníku UNIQA extraligy s novou nahrávačskou dvojicí. Z polského týmu Stal Nysa přichází Sebastian Matula a z Beskyd Tomáš...

 
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Tým Ústí nad Labem posílí kanadský smečař Lars Bornemann, který byl dvě sezóny svěřencem trenéra Zdeňka Šmejkala a spoluhráčem reprezentačního...

 
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Nahrávač Luboš Bartůněk se po sezóně odehrané v dresu pražských Lvů vrací do Ústí nad Labem.

 
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Návrat do české UNIQA volejbalové extraligy mužů hlásí reprezentační nahrávač Jakub Janouch, po dvou sezónách v německém Friedrichshafenu bude...

 
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Estonský nahrávač Robert Viiber se po dvou letech loučí s Odolenou Vodou a míří vstříc novému angažmá do Příbrami.  

 
Nová angažmá pro sezónu 2020/2021

Tým Králova Pole se bude muset obejít bez služeb blokařky Kateřiny Kvapilové, která míří do Prostějova.

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018