Třetí část minisériálu Jak pomoci dětem, které něco trápí, budeme věnovat psychickým problémům: depresi a úzkosti, které mohou vést až k sebepoškozování či dokonce myšlenkám na sebevraždu.
DEPRESE A ÚZKOSTI
• na rozdíl od tzv. depky, kterou děti občas mívají a trvá krátkodobě, je deprese dlouhodobé zhoršení nálady dítěte
• projevuje se např. smutkem, sníženou schopností radovat se, úzkostí, pocity bezcennosti, osamocenosti a viny
• pro dospívající, kteří mají depresi, může být těžké mluvit o tom, jak se cítí, a nemusí
• rozumět tomu, co se s nimi děje
VAROVNÉ SIGNÁLY U DÍTĚTE
• je zvýšeně náladové, jednou je smutné, zamlklé, podruhé podrážděně, přecitlivělé, má výbuchy pláče, fyzické bolesti (břicha, hlavy)
Deprese u adolescentů se projevuje neměnnou pokleslou náladou, nedá se ovlivnit vnější pozitivní událostí, ztrácejí schopnost se radovat, nálada je horší ráno, mají poruchy spánku.
DOPORUČENÝ POSTUP
• mluvte s ním citlivě, nabídněte mu reflexi (např.„Připadá mi, že jsi nějak nesvůj.“)
• nemějte tendenci ho rozptýlit, zaktivizovat (např. poznámky typu: „ Vzchop se.“, „To bude dobrý, pokecej s klukama, jděte do kina.“)
• berte jeho slova vážně (např. „Máš to teď těžký, chápu, jsi smutný.“)
• ujistěte ho, že jeho pocity smutku a vyčerpanosti, nechuti k aktivitám nejsou projevem jeho selhání, dají se řešit oborníky, není se za co stydět
• sdělte dítěti, že o jeho stavech promluvíte s rodiči
• doporučte dítěti, že když se nebude cítit dobře, může kdykoliv zavolat na Linku bezpečí
INFORMACE RODIČŮ
• mluvte s rodiči o odborné pomoci, často se jedná o péči psychiatrickou spojenou s psychoterapií
SEBEPOŠKOZOVÁNÍ
• úmyslné ubližování vlastnímu tělu (nejčastěji řezání, kousání)
• snaha přebít psychickou bolest bolestí fyzickou
• chování, na kterém se může vytvořit závislost
• návodné chování pro další děti
• skryté chování (nebude mít tendenci se Vám svěřit, na situaci spíše upozorní spoluhráči)
VAROVNÉ SIGNÁLY U DÍTĚTE
• má opakovaně nevysvětlitelné řezné rány, modřiny
• může mít obvázané ruce (náramky, hadřík)
• popírá problém, vymýšlí si historky, lže
• zdá se mu, že nic necítí, začíná se izolovat
DOPORUČENÝ POSTUP
• na řešení nemusíte spěchat, pokud si nejste jisti postupem, obraťte se na Rodičovskou linku
• k rozhovoru s dítětem přistupujte v klidu, bez výčitek a odsuzování
• vyjádřete o dítě zájem, ale i starost
• naslouchejte mu s otevřeností k jeho způsobu myšlení, bez vyslovování závěrů, udílení rad, poučování
• nabídněte mu možnost kontaktovat Linku bezpečí, až na něj přijde chuť si ublížit
• nabídněte mu zdravější a bezpečnější způsoby jak ventilovat emoce (běh, příroda, gumování gumou po těle, rozhovor s blízkým člověkem)
• netlačte na dítě, aby se sebepoškozováním okamžitě přestalo
• upozorněte dítě, že o problému budete informovat rodiče, počítejte s tím, že dítě může protestovat
INFORMACE RODIČŮM
• rodičům je potřeba předat informaci bez přítomnosti dítěte (rodiče mohou mít různé reakce, podceňování, přehnaný strach).
• rodičům doporučte kontaktovat Rodičovskou linku, kde se s ohledem na závažnost situace
SEBEVRAŽEDNÉ MYŠLENKY A CHOVÁNÍ
VAROVNÉ SIGNÁLY U DÍTĚTE
VAROVNÉ SIGNÁLY U DÍTĚTE
(např. „Nic nemá smysl.“, „Už to nemůžu vydržet.“)
Akutní signály ohrožení života:
DOPORUČENÝ POSTUP
Akutní ohrožení života:
INFORMACE RODIČŮM
Autor: Michaela Veselá, zdroj FAČR a Linka bezpečí
čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)
Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)
Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)
dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8) chlapci finále: Česko – Polsko...
dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5) chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)
chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13) dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...