V minulém díle jsme se seznámili s tím, co je to didaktika a jaké didaktické styly můžeme využít. Dnešním dílem navážeme na minulý a blížeji se podíváme na didaktické zásady.
Didaktické zásady můžeme považovat za obecné požadavky a principy vzdělávacího procesu. Zabývají se jeho zákonitostmi, organizací a průběhem. Při jejich správném využívání bychom měli dosáhnout efektivního procesu učení.
Zásada uvědomělosti a aktivity. Sportovec (žák) by si měl být vědom, co a proč se učí či trénuje. Nejedná se však o pouhé uvědomění si, co se učí, ale měl by být postupně vybudován kladný vztah k cílenému rozvoji, učení se a získávání nových znalostí a dovedností.
Zásada názornosti nám říká, že mladý sportovec se nejlépe učí vnímáním. Nejčastěji pozorováním, ale důležité je i si něco sám vyzkoušet, procítit, ale i současně být upozorněn trenérem na některá specifika či korekce. Nejmenší děti či začátečníky musíme nejprve naučit, na co se vlastně mají dívat a zaměřit.
Zásada soustavnosti nás vybízí k tomu, abychom postupovali v logických, na sebe navazujících krocích. Opakováním naučeného z minule upevňujeme naučené dovednosti, ale současně k nim přidáváme další nové navazující na již zvládnuté. Pokud se hráči neúčastní tréninků, tak si hůře fixují (popř. nefixují) dříve naučené a současně nové úkoly a dovednosti jsou pro ně příliš těžké, protože neabsolvovali určité části metodické řady. K soustavnosti vybízel i „Učitel národů“ Jan Ámos Komenský, kdy především v jeho době děti často zanedbávaly školní docházku…
Zásada přiměřenosti klade požadavek, aby se děti učily dovednosti, které odpovídají jejich stupni vývoje a úrovně, na které se nachází. Nové věci by pro mladé sportovce neměly být příliš složité, ale na druhou stranu ani příliš jednoduché. Jinými slovy navazujeme na to, co jsme již v minulosti dělali. Můžeme volit postupy: od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu či od specifického k obecnému. Z hlediska přiměřenosti se nedíváme pouze na dovednosti, které hráči již umí, ale i například na věk svěřenců, jejich vývoj, či jakým tréninkovým procesem již prošli.
Zásada trvalosti má vlastně klíčový význam pro sportovní hry. Cílem je, aby naučené dovednosti byly trvalého charakteru a hráč je tak mohl kdykoliv po zbytek své kariéry využívat. Vzhledem k rychlosti a variability hry je dokonce nutné mít veškeré dovednosti zautomatizovány.
Zásada všestrannosti je přirozený vývoj a rozvoj všech pohybových schopností i kognitivních funkcích, především u mladých sportovců. Cíleně tak rozvíjíme všestrannost našich svěřenců.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Josef Dovalil a kol.: Lexikon sportovního tréninku, Praha, 2008, Michal Barda: K čemu je trenérovi didaktika?
Novým trenérem VK ČEZ Karlovarsko je Ital Stefano Mascia, který poslední sezóny působil jako asistent trenéra ve francouzském týmu Chaumont...
Největší údernou sílu posledních sezón ztrácí Dukla Liberec, slovenská univerzálka Nikola Kvapilová bude nově hájit barvy VK Prostějov.
Z Odoleny Vody odchází smečař Jan Svoboda, jehož novým chlebodárcem bude Dukla Liberec.
Martina Demara vystřídá na lavičce volejbalistů liberecké Dukly Alessandro Lodi. Italský světoběžník, který střídavě vedl muže nebo ženy ve...
muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 0:3 (19:25, 23:25, 21:25) stav série 2:2 ženy: VK Madeta České Budějovice – TJ Sokol Šternberk...
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 0:2 (19:21, 18:21)