Reprezentace
28. 5. 2025
Muži - přátelské utkání: FRA - CZE
Reprezentace
29. 5. 2025
Muži - přátelské utkání: FRA - CZE
Reprezentace
30. 5. 2025
Ženy - přátelské utkání: ARG - CZE, Rosario (ARG)
Reprezentace
31. 5. 2025
Ženy - přátelské utkání: GER - CZE, Rosario (ARG)
Reprezentace
4. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - BRA, Rio de Janeiro (BRA)
Reprezentace
7. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Strumica: CZE - CRO
Reprezentace
7. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - USA, Rio de Janeiro (BRA)
Reprezentace
7. 6. 2025
Ženy - VNL: KOR - CZE, Rio de Janeiro (BRA)
Reprezentace
8. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Strumica : ISR - CZE
Reprezentace
8. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - GER, Rio de Janeiro (BRA)
Reprezentace
13. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Podgorica : CZE - MNE
Reprezentace
14. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Podgorica : FIN - CZE
Reprezentace
18. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - CHN, Hong Kong (CHN)
Reprezentace
19. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Kutná Hora : ROU - CZE
Reprezentace
20. 6. 2025
Ženy - VNL: BUL - CZE, Hong Kong (CHN)
Reprezentace
21. 6. 2025
Muži - turnaj GEL Kutná Hora : CZE - POR
Reprezentace
21. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - THA, Hong Kong (CHN)
Reprezentace
22. 6. 2025
Ženy - VNL: CZE - JPN, Hong Kong (CHN)
Reprezentace
5. 7. 2025
Muži - Final Four GEL 2025 - Brno
Reprezentace
9. 7. 2025
Ženy - VNL: CZE - SRB, Apeldoorn (NED)
22.4.2024

Metodický pokyn č. 1/24 o tréninku příjmu podání

Vážení kolegové, závěr minulého roku a začátek letošního jsme v rámci metodické činnosti úseku věnovali pozornost jednomu z klíčových aspektů volejbalu – nácviku příjmu podání u dětí. Na základě našich podkladů a ve spolupráci se školiteli ČVS a členy NVC proběhly dva „kulaté stoly“, na které jsme navázali seminářem pro trenéry, školitele a trenéry SCM. Společně jsme se snažili najít stejný úhel pohledu na aplikaci didaktických zásad a pojmenovat biomechanické principy, které by měly sbližovat způsob, jakým přistoupit k tréninku příjmu podání mladých hráčů a hráček. Nebyla to jednoduchá cesta. Názory, zejména na práci nohou, se stále trochu liší, ale to nám nebrání představit to, na čem jsme se sjednotili a co Úsek metodiky a rozvoje prezentuje jako doporučení pro tréninkovou praxi.

DIDAKTICKÉ ZÁSADY

ADAPTACE NA RYCHLOST

  • Konfrontujte děti s rychle letícím míčem, aby se již od věku mladších žáků adaptovaly na rychlost plachtícího i smečovaného podání. Neztrácejte tolik času tréninkem příjmu free-ballu.
  • Podporujte děti, pokud se jim tato adaptace ze začátku nedaří, ale současně mějte i trpělivost i vy – trenéři a vydržte v období nezdarů!

FREEBALL 

  • Odlišujte cvičení na příjem free-ballu (volně letícího míče) od přijmu podání. Jsou to dva rozdílné pohybové režimy. K pochopení podstaty vám může pomoci porozumět rozdílu mezi excentrickou a koncentrickou svalovou kontrakcí, která je v obou pohybových režimech rozdílná.

DEJTE DĚTEM SPRÁVNÉ NÁSTROJE

  • Poskytujte dětem nástroje (klíčové biomechanické body například split-step, nasazení paží před tělem atd.) a formujte je do podoby automatických, podvědomě řízených pohybů. Poté je ale nechte, aby docházely k vlastním řešením při použití těchto zautomatizovaných nástrojů.

NEZAPOMÍNEJTE NA ODOLNOST

  • Trénink příjmu je komplikovaný v tom, že čím mladší děti, tím méně máme tréninkových situací, kdy můžeme simulovat rychle letící míč. Zpravidla v menších oddílech nemáme více asistentů ani trenažér (a děti se do sebe vzájemně často netrefí). 
  • Pro dosažení imitace příjmu rychle letícího míče využijte i hození míče či kratší vzdálenost.
  • Snažte se to společně vydržet, i když je práce někdy poznamenána mnoha neúspěchy.
  • Dětem poskytujte potřebnou podporu a pozornost, ale zároveň je vystavujte určitému tlaku pro rozvoj odolnosti. Učte mladé hráče vyrovnat se s neúspěchy a podporujte jejich společné překonávání.

JÁ NEBO NĚKDO JINÝ

  • Brzy začněte s příjmem ve dvojici a trojici. Ideálně již od kategorie mladších žáků, aby se hráči učili bleskově rozhodovat, kdo z nich míč přijme.

  

BIOMECHANICKÉ PRINCIPY

 PŘÍJEM JE AKTEM TLUMENÍ

  • Učte hráče, že příjem podání je tlumení rychle letícího míče.
  • Tlumení je nejčastěji výsledkem kombinace tlumících pohybů částí těla. Tlumí se pažemi, trupem, změnou svalového napětí, nohama i pohybem celého těla vzad, klidně i v pádu.
  • Nenechte se zmást: tlumíme dokonce, i když se tělo pohybuje proti míči. 

ZAČÍNÁ TO OD NOHOU

  • Zaměřte se na pohyb nohou jako klíčovou součást předcházející ostatní pohyby při příjmu podání. Nespokojte se s obecně známou pravdou, že je to o nohách, ale uvědomte si, že akce nohou vždy předchází všechny ostatní pohyby, které následují.
  • Pohyb nohou není o tom dostat se oběma nohama za míč, ale častěji o ukročení, zvednutí nohy, vytočení kyčle, a pádu třeba i výskoku. Mluvíme o mikropohybech.

NATOČENÍ PAŽÍ

  • Křivka příjmu nemá stoupat do extrémní výšky, ale naopak cílit správným směrem po ploché mírně obloukovité dráze letu. 
  • Zaměřte se na cílení příjmu s důrazem na správné natočení paží.
  • Pomáhejte dětem vytvořit správnou představu, kam se má odrážet míč a po jaké dráze má letět. K tomu je klíčové nastavení a úhel paží. 
  • Nebojme se (i v elementárních) cvičeních využít terč.

SPLIT STEP NENÍ JEN PŘIROZENOST

  • Věnujte v tréninku pozornost tzv. split stepu, jako přípravnému pohybu, který má být součástí základního pohybového fondu. Poskytuje hráčům časovou úsporu, automatizaci při správném načasování.
  • Veďte děti k tomu, že neutrální split step by měl předcházet rozhodnutí o způsobu příjmu a následné reakce na míč.
  • Načasování split stepu závisí na podání. U smečovaného před nebo při, u plachtícího těsně po provedení podání.
  • Nenechávejte split step na intuitivním výkonu hráčů, ale začleňte jeho cílený trénink do pravidelných cvičení.
  • Využijte různých směrů split stepu pro vylepšení flexibility. Do tréninku zařazujte různá cvičení, jako je tapping na místě nebo koordinační skoky, pro zlepšení split stepu.
  • Split step využijete i v dalších volejbalových činnostech, zejména při vybírání.

STATICKÁ A DYNAMICKÁ ROVNOVÁHA

  • Diskusi o práci nohou, opři příjmu podání a o sbližování názorů může napomoci, pokud si ujasníte rozdíl mezi statickou a dynamickou rovnováhou a jejich využití při příjmu či jeho nácviku. 
  • Statická rovnováha je spojena s přípravnou fází, kdy hráč čeká ve vyvážené pozici, zatímco dynamická rovnováha je zapojena, když hráč reaguje na podání, pohybuje se a adaptuje svou pozici pro efektivní příjem. Statická rovnováha umožňuje hráči udržet stabilitu a připravenost na akci, zatímco dynamická rovnováha je klíčová pro rychlou a přesnou reakci a adaptaci na rychle se měnící situace během hry.

 

Cílem tohoto textu není pouze předání informací, ale také inspirace, která vzešla z výměny názorů na osvědčené postupy mezi trenéry a odborníky. Tato doporučení představují osnovu doplňující již popsanou metodiku pro kvalitní přípravu našich mladých volejbalistů a volejbalistek. Sdílejte je prosím s ostatními trenéry a integrujte je do vašich tréninkových plánů a postupů, abychom posunuli vpřed naši snahu o mezinárodní konkurenceschopnost.

 

Autoři: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn, foto FIVB

Krátké zprávyArchiv
Final Four Champions League 2024/2025 – muži – Lodž (POL)

finále: Aluron CMC Warta Zawiercie (POL) – Sir Sicoma Monini Perugia (ITA) 2:3 (22:25, 22:25, 25:20, 25:22, 10:15) o 3. místo: JSW Jastrzebski...

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge Xiamen (CHN)

Svozilová / Štochlová – Ahtiainen / Lahti (FIN) 1:2 (23:21, 16:21, 10:15)

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge Xiamen (CHN)

Sh. T Cao / J. Dong (CHN) – Svozilová / Štochlová 0:2 (16:21, 19:21), Svozilová / Štochlová – Yan X. / Zhou M. L. (CHN) 2:0 (21:16, 22:20)

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge Xiamen (CHN)

Svozilová / Štochlová – Bauer / Anderson (USA) 0:2 (17:21, 17:21), Svozilová / Štochlová – Kvedaraite / Kovalskaja (LTU) 2:0 (21:14,...

 
FIVB Beach Pro Tour Futures

Madrid (ESP) muži: Trousil / Džavoronok – Ringøen / Aas (NOR) 2:0 (21:11, 21:19),    Huerta A. / Huerta P. – Trousil / Džavoronok 0:2 (15:21,...

 
FIVB Beach Pro Tour Futures

Cervia (ITA) ženy: Pavelková K. / Pavelková A. – Maixnerová / Neuschaeferová 2:1 (21:14, 17:21, 15:8), Pavelková K. / Pavelková A. – Sestini /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018