Reprezentace
24. 5. 2024
Muži - turnaj GEL Lucembursko : CZE - LUX
Reprezentace
25. 5. 2024
Ženy - turnaj GEL Maribor : CZE - ESP
Reprezentace
25. 5. 2024
Muži - turnaj GEL Lucembursko : CZE - UKR
Reprezentace
26. 5. 2024
Ženy - turnaj GEL Maribor : CZE - SLO
Reprezentace
30. 5. 2024
Muži - turnaj GEL Karlovy Vary : CZE - FIN
Reprezentace
31. 5. 2024
Ženy - turnaj GEL Tarnow : CZE - UKR
Reprezentace
1. 6. 2024
Ženy - turnaj GEL Tarnow : CZE - BEL
Reprezentace
1. 6. 2024
Muži - turnaj GEL Karlovy Vary : CZE - ROU
ČVS
1. 6. 2024
Celostátní festival - minivolejbal - Karlovy Vary
ČVS
8. 6. 2024
Celostátní festival - minivolejbal - Praha
Reprezentace
15. 6. 2024
Ženy - Final Four GEL 2024 - Ostrava
Reprezentace
16. 6. 2024
Ženy - Final Four GEL 2024 - Ostrava
ČVS
22. 6. 2024
Celostátní festival - minivolejbal - Ostrava
Reprezentace
2. 8. 2024
Muži - přátelské utkání: LAT - CZE, Riga
Reprezentace
3. 8. 2024
Muži - přátelské utkání: LAT - CZE, Riga
Reprezentace
9. 8. 2024
Muži - přátelské utkání: BEL - CZE
Reprezentace
10. 8. 2024
Muži - přátelské utkání: BEL - CZE
Reprezentace
24. 8. 2024
Muži - kvalifikace ME: MNE - CZE, Kolasin
Reprezentace
29. 8. 2024
Muži - kvalifikace ME: CZE - NOR, Tábor
22.4.2024

Metodický pokyn č. 1/24 o tréninku příjmu podání

Vážení kolegové, závěr minulého roku a začátek letošního jsme v rámci metodické činnosti úseku věnovali pozornost jednomu z klíčových aspektů volejbalu – nácviku příjmu podání u dětí. Na základě našich podkladů a ve spolupráci se školiteli ČVS a členy NVC proběhly dva „kulaté stoly“, na které jsme navázali seminářem pro trenéry, školitele a trenéry SCM. Společně jsme se snažili najít stejný úhel pohledu na aplikaci didaktických zásad a pojmenovat biomechanické principy, které by měly sbližovat způsob, jakým přistoupit k tréninku příjmu podání mladých hráčů a hráček. Nebyla to jednoduchá cesta. Názory, zejména na práci nohou, se stále trochu liší, ale to nám nebrání představit to, na čem jsme se sjednotili a co Úsek metodiky a rozvoje prezentuje jako doporučení pro tréninkovou praxi.

DIDAKTICKÉ ZÁSADY

ADAPTACE NA RYCHLOST

  • Konfrontujte děti s rychle letícím míčem, aby se již od věku mladších žáků adaptovaly na rychlost plachtícího i smečovaného podání. Neztrácejte tolik času tréninkem příjmu free-ballu.
  • Podporujte děti, pokud se jim tato adaptace ze začátku nedaří, ale současně mějte i trpělivost i vy – trenéři a vydržte v období nezdarů!

FREEBALL 

  • Odlišujte cvičení na příjem free-ballu (volně letícího míče) od přijmu podání. Jsou to dva rozdílné pohybové režimy. K pochopení podstaty vám může pomoci porozumět rozdílu mezi excentrickou a koncentrickou svalovou kontrakcí, která je v obou pohybových režimech rozdílná.

DEJTE DĚTEM SPRÁVNÉ NÁSTROJE

  • Poskytujte dětem nástroje (klíčové biomechanické body například split-step, nasazení paží před tělem atd.) a formujte je do podoby automatických, podvědomě řízených pohybů. Poté je ale nechte, aby docházely k vlastním řešením při použití těchto zautomatizovaných nástrojů.

NEZAPOMÍNEJTE NA ODOLNOST

  • Trénink příjmu je komplikovaný v tom, že čím mladší děti, tím méně máme tréninkových situací, kdy můžeme simulovat rychle letící míč. Zpravidla v menších oddílech nemáme více asistentů ani trenažér (a děti se do sebe vzájemně často netrefí). 
  • Pro dosažení imitace příjmu rychle letícího míče využijte i hození míče či kratší vzdálenost.
  • Snažte se to společně vydržet, i když je práce někdy poznamenána mnoha neúspěchy.
  • Dětem poskytujte potřebnou podporu a pozornost, ale zároveň je vystavujte určitému tlaku pro rozvoj odolnosti. Učte mladé hráče vyrovnat se s neúspěchy a podporujte jejich společné překonávání.

JÁ NEBO NĚKDO JINÝ

  • Brzy začněte s příjmem ve dvojici a trojici. Ideálně již od kategorie mladších žáků, aby se hráči učili bleskově rozhodovat, kdo z nich míč přijme.

  

BIOMECHANICKÉ PRINCIPY

 PŘÍJEM JE AKTEM TLUMENÍ

  • Učte hráče, že příjem podání je tlumení rychle letícího míče.
  • Tlumení je nejčastěji výsledkem kombinace tlumících pohybů částí těla. Tlumí se pažemi, trupem, změnou svalového napětí, nohama i pohybem celého těla vzad, klidně i v pádu.
  • Nenechte se zmást: tlumíme dokonce, i když se tělo pohybuje proti míči. 

ZAČÍNÁ TO OD NOHOU

  • Zaměřte se na pohyb nohou jako klíčovou součást předcházející ostatní pohyby při příjmu podání. Nespokojte se s obecně známou pravdou, že je to o nohách, ale uvědomte si, že akce nohou vždy předchází všechny ostatní pohyby, které následují.
  • Pohyb nohou není o tom dostat se oběma nohama za míč, ale častěji o ukročení, zvednutí nohy, vytočení kyčle, a pádu třeba i výskoku. Mluvíme o mikropohybech.

NATOČENÍ PAŽÍ

  • Křivka příjmu nemá stoupat do extrémní výšky, ale naopak cílit správným směrem po ploché mírně obloukovité dráze letu. 
  • Zaměřte se na cílení příjmu s důrazem na správné natočení paží.
  • Pomáhejte dětem vytvořit správnou představu, kam se má odrážet míč a po jaké dráze má letět. K tomu je klíčové nastavení a úhel paží. 
  • Nebojme se (i v elementárních) cvičeních využít terč.

SPLIT STEP NENÍ JEN PŘIROZENOST

  • Věnujte v tréninku pozornost tzv. split stepu, jako přípravnému pohybu, který má být součástí základního pohybového fondu. Poskytuje hráčům časovou úsporu, automatizaci při správném načasování.
  • Veďte děti k tomu, že neutrální split step by měl předcházet rozhodnutí o způsobu příjmu a následné reakce na míč.
  • Načasování split stepu závisí na podání. U smečovaného před nebo při, u plachtícího těsně po provedení podání.
  • Nenechávejte split step na intuitivním výkonu hráčů, ale začleňte jeho cílený trénink do pravidelných cvičení.
  • Využijte různých směrů split stepu pro vylepšení flexibility. Do tréninku zařazujte různá cvičení, jako je tapping na místě nebo koordinační skoky, pro zlepšení split stepu.
  • Split step využijete i v dalších volejbalových činnostech, zejména při vybírání.

STATICKÁ A DYNAMICKÁ ROVNOVÁHA

  • Diskusi o práci nohou, opři příjmu podání a o sbližování názorů může napomoci, pokud si ujasníte rozdíl mezi statickou a dynamickou rovnováhou a jejich využití při příjmu či jeho nácviku. 
  • Statická rovnováha je spojena s přípravnou fází, kdy hráč čeká ve vyvážené pozici, zatímco dynamická rovnováha je zapojena, když hráč reaguje na podání, pohybuje se a adaptuje svou pozici pro efektivní příjem. Statická rovnováha umožňuje hráči udržet stabilitu a připravenost na akci, zatímco dynamická rovnováha je klíčová pro rychlou a přesnou reakci a adaptaci na rychle se měnící situace během hry.

 

Cílem tohoto textu není pouze předání informací, ale také inspirace, která vzešla z výměny názorů na osvědčené postupy mezi trenéry a odborníky. Tato doporučení představují osnovu doplňující již popsanou metodiku pro kvalitní přípravu našich mladých volejbalistů a volejbalistek. Sdílejte je prosím s ostatními trenéry a integrujte je do vašich tréninkových plánů a postupů, abychom posunuli vpřed naši snahu o mezinárodní konkurenceschopnost.

 

Autoři: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn, foto FIVB

Krátké zprávyArchiv
Nové angažmá pro sezónu 2024/2025

První zahraniční angažmá si odbude v Prostějově třiadvacetiletá americká nahrávačka Elise Ferreira, která do české extraligy míří z univerzity...

 
Nové angažmá pro sezónu 2024/2025

Z bundesligového týmu Rote Raben Vilsbiburg má do Dukly Liberec namířeno nizozemská nahrávačka Kim Klein Lankhorst.

 
Zlatá evropská liga - muži - Strumica (MKD)

Severní Makedonie – Česko 0:3 (16:25, 15:25, 16:25)

 
CEV Beach Volleyball Nations Cup - skupina B – Balikesir (TUR)

Česko – Finsko K. Pavelková / A. Pavelková – Parkkinen / Prihti 2:1 (21:16, 20:22, 15:12), Hermannová / Štochlová – Ahtiainen / Lahti 0:2 (17:21,...

 
Nové angažmá pro sezónu 2024/2025

Dukla Liberec angažovala libero z finské Mestaruusliigy, na sever Čech se z týmu Vantaa Duck stěhuje Kanaďan Justin Lui.

 
Zlatá evropská liga

muži - Strumica (MKD): Česko – Estonsko 3:0 (25:22, 25:20, 25:16) ženy -Teplice: Česko – Rumunsko 3:1 (25:18, 22:25, 25:23, 25:23)

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018