28.3.2022

Trenérský notes 4/2022: Trenér u postranní lajny

Celý týden se připravujeme, trénujeme, nacvičujeme. A pak přijde víkend a je tu utkání. Jaká je role trenéra a jaké možnosti během utkání má trenér k dispozici? A jak moc může ovlivnit vývoj utkání? Na to si odpovíme v dnešním díle Notesu.

Upřímně si přiznejme, že možností k ovlivnění výkonu během utkání trenér příliš nemá. Je to fakt, s kterým když se smíříme, tak si ušetříme mnoho frustrace, nervování a vztekání se u lajny. Utkání je výsledek dlouhodobého tréninkového procesu. Je to vlastně takový malý svátek, při kterém naši svěřenci měří síly se svými soupeři a předvádí, co jsme je naučili a na co jsme je připravili. Nechme dnes stranou tréninkový proces, poradu, motivaci i rozcvičku a přenesme se rovnou do utkání. Hra samotná nám pak nabízí několik nástrojů, kterými přeci jen můžeme výkon alespoň částečně ovlivnit.

Slovní a emoční podpora je jedním ze základních nástrojů trenéra, zpravidla i nejvíce viditelná. Trenér během utkání může udílet pokyny, burcovat hráče k vyššímu výkonu, motivovat, chválit, podporovat či naopak uklidnit. Na druhou stranu si dejme velký pozor, aby se ze slovní podpory nestalo pouhé řvaní u lajny, které hráče naopak stresuje, v horším případě uráží či ponižuje. Takové chování nijak týmu ani hráčům nepomůže, spíše naopak. Jediným výsledkem je, že se trenér vyřval – uklidnil a vybil svoji frustraci. 

Spolu se slovními projevy jsou úzce spjata i gesta a neverbální projevy. Svá gesta a projevy si často ani neuvědomujeme. O to nebezpečněji mohou působit. Někdy i nevěřící zakroucení hlavou či zvednuté obočí může mít negativní dopad na hráče. Naopak vítězná gesta, zatleskání či plácnutí má na hráče povzbuzující účinek.

Pozorování a analýza hry je základem racionálního koučování. Při analýze bychom se měli zaměřit jak na hru vlastního družstva, tak hru soupeře. Vedle výkonu jednotlivců, sledujeme i dopady výkonu jednotlivce na tým, tak i výkon celého týmu a emoční rozpoložení jednotlivých hráčů (například čteme odhodlání, odvahu, koncentraci, ale i třeba strach či frustraci). 

Ke sledování a analýze toho máme opravdu hodně. Navíc jsme v utkání pod emočním tlakem a i si přiznejme, že každý máme cit pro něco jiného – někdo je expert na obranné systémy, někdo na hru soupeře, někdo čte v hráčích a má cit pro hru. Proto se vždy vyplatí mít kolegu, který „má oko“ na to, na co my nemáme, respektive má od hry odstup a jeho hodnocení je tak více objektivní. Velmi cenným pomocníkem je statistik. Nemusí se vždy jednat o statistiku pomocí Data – Volley. I rodič s tužkou a papírem nám poskytne cenné informace – od sledování úspěšnosti jednotlivých hráčů až po herní děje. 

Změna taktiky je jedna z možných reakcí na uvedenou analýzu. Někdy se jedná o poměrně závažné rozhodnutí. Kdy je čas změnit taktiku? Máme ještě vyčkat a stanovená taktika se úspěšně projeví nebo již je naopak pozdě a utkání nám protéká mezi prsty? Nebo se nacházíme v situaci, kdy sice soupeř hraje jinak, než jsme předpokládali, ale v utkání vedeme – máme měnit a reagovat? Toto a další otázky musí trenér neustále řešit a odpověď na ně vlastně neexistuje. Zde je nutné spolehnout se na svůj cit a zkušenosti. Současně si pamatujte, že rádců, kteří přesně vědí, co se kdy mělo udělat, ale nemají za družstvo ani výkon zodpovědnost, se po utkání najde mnoho…   

Střídání je jak další možnou reakcí na vývoj utkání, tak i předem plánovaná součást taktiky. Měli bychom mít představu o tom, koho a kdy budeme střídat, jaké máme možnosti, jaký typ hráče střídáme a jakého hráče naopak do hry posíláme. Máme k dispozici celou řadu taktických variant, které při střídání můžeme uplatnit a jejich výčet není cílem tohoto článku. Pouze připomeňme, že střídání můžeme využít i k přerušení, odpočinku či vzdání holdu hráči.

Střídání také může mít negativní vliv na souhru týmu, zejména pokud hrajeme v ustálené sestavě či pokud uděláme více změn. 

Timeout nám dává velkou možnost, jak se pokusit ovlivnit vývoj v setu. Vzhledem k omezenému času i možnosti sdělení je nutné, aby všichni znali odpovědi na následující otázky: Jaká je časová struktura? Kdo může mluvit a kdy? Co dělají hráči ze střídačky? Proč si time vlastně bereme? Chceme působit na racio nebo na emoce hráčů? Jakou mluvu používáme? Co je hlavním sdělením? 

Vedle výše uvedených otázek je nutné i správné načasování. Někdy příliš dlouhé otálení může vést k velké ztrátě a tajm nám již nemusí pomoci. Jindy se zase můžeme ukvapit a nevhodně vzatý tajm nám může pak v důležitý moment chybět. I zde se bohužel budeme muset spolehnout na cit a zkušenosti jak z volejbalu obecně, tak i s vlastním týmem. 

Na závěr ještě uveďme, že i koučování je dovednost, kterou se trenér musí a učit a „trénovat“. Myslet si, že stát vedle lajny a koučovat je jednoduché a zvládne to každý je velkou chybou. 

 

Autor: Ondřej Foltýn

Zdroj: Lothar Linz: Úspěšné koučování týmu, Praha, 2016

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8)   chlapci finále: Česko – Polsko...

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5)   chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13)   dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018