V minulém díle notesu jsme se seznámili s tím, co vlastně je systematika volejbalu, popsali jsme si, co hráči dělají a kolik hráčů je do akce zapojeno. V závěru jsme si představili týmové činnosti a pojmenovali tři herní systémy. V dnešním díle se zaměříme na to, za jakých podmínek se dané akce konají a nastíníme si herní děje.
Volejbal dělíme na jednotlivé rozehry. Každá rozehra začíná podáním a končí chybou jednoho z družstev. Z pohledu systematiky se na rozehru díváme z pohledu dvou „podmínek“: kdo má míč a jak ho získal. Pokud je míč na naší straně hřiště máme výhodu útoku (protiútoku) a tuto situaci označujeme znaménkem „+“, pokud má naopak míč soupeř, tak výhodu útoku má soupeř, naše družstvo je v obraně a tuto situaci označujeme znaménkem „-". Míč můžeme získat dvěma způsoby: přiletí na naši stranu hřiště po soupeřově podání nebo po soupeřově útoku. Pokud získáme míč po soupeřově podání, jedná se o první možnost k útoku a zahájení rozehry, tak tuto situaci označujeme písmenem A. Pokud naopak míč získáme po útoku soupeře, musí se jednat minimálně o druhý přelet míče přes síť (první je podání) a tuto situaci označujeme písmenem B. Analogicky platí i dané situace obráceně – tedy pokud míč letí z naší poloviny hřiště na polovinu soupeře: pokud se tak děje naším podáním jedná se o situaci A, pokud po našem útoku jde o situaci B.
Z výše uvedeného pak vyplývá, že mohou nastat 4 situace:
Logicky také odvodíme, že pokud je jedno družstvo v útoku (+), tak druhé družstvo musí být v obraně (-) a současně pokud se jedná o „první situaci“, tedy po podání, tak obě dvě družstva jsou v situaci A. Pokud jde naopak o druhou (a každou následující) situaci, tak jsou obě dvě družstva v situaci B.
situace |
družstvo modré |
družstvo červené |
podává modré |
-A |
+A |
podává červené |
+A |
-A |
po útoku modré |
-B |
+B |
po útoku červené |
+B |
-B |
Celou rozehru pak lze zapsat pomocí výše uvedených značek. Jak by takový zápis mohl vypadat si ukážeme z pohledu modrého družstva na několika příkladech:
-A => - podává modré družstvo (-A) a bod získává červené družstvo (-), například zkažené podání nebo červené družstvo ukončilo rozehru prvním úspěšným útokem
-A => + podává modré družstvo (-A) a získává bod (+), například esem, vítězným blokem nebo chybou červeného družstva
-A => +B => -B => - podává modré družstvo a brání (-A), úspěšně vybírá a realizuje protiútok (+B), útok neskončil bodem a družstvo se opět brání (-B), tentokrát však neúspěšné a bod získává červené družstvo (-)
+A => -B = -B => + modré družstvo přijímá a útočí (+A), útok nebyl úspěšný a družstvo se brání (-B) blokem, který soupeř vykryl, modré družstvo se tedy znovu brání (-B), soupeř však chyboval na útoku (nebo modré družstvo úspěšně zablokovalo) a bod získává modré družstvo (+).
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Zdeněk Haník, Ondřej Foltýn: ZŠ Volejbalu: 7 kroků, 7 věků, Praha, 2021
muži: TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 0:3 (19:25, 23:25, 21:25) stav série 2:2 ženy: VK Madeta České Budějovice – TJ Sokol Šternberk...
Perušič / Schweiner – Diaz / Alayo (CUB) 0:2 (19:21, 18:21)
TJ Sokol Dobřichovice – SKV Ústí nad Labem 1:3 (20:25, 25:20, 22:25, 26:28) stav série 2:1
Perušič / Schweiner – George / Andre (BRA) 0:2 (11:21, 8:11) - skreč, Perušič / Schweiner – Bryl / Łosiak (POL) 2:1 (19:21, 21:17, 15:13)
Perušič / Schweiner – Ranghieri / Carambula (ITA) 2:1 (18:21, 21:19, 16:14)
Mistrovství Evropy chlapců U18 se uskuteční 10. – 21. července 2024 v Bulharsku. Šestnáct účastníků bylo rozlosováno do základních skupin. Skupina I...