8.12.2020

Metodický dopis č. 22 - Kondiční (sportovní) příprava dětí a mládeže I.

Kondiční příprava je nedílnou součástí celoroční přípravy vrcholového hráče beachvolejbalu. Pomáhá mu dosáhnout nejen maximálního herního výkonu, ale zároveň udržuje jeho tělo v kondici a kompenzuje přetížení určitých svalových skupin.

V posledních letech se ukazuje, že konkurence je v mládežnických kategoriích (v zahraničí i u nás) stále větší a výkonnostní rozdíly mezi hráči se naopak zmenšují. Většina juniorských hráčů zvládá velmi dobře jak technickou, tak i taktickou přípravu. Pokud jsou rozdíly v těchto oblastech minimální, může o výsledcích rozhodovat právě kondiční připravenost hráče a celého týmu.

V tomto a následujících metodických dopisech se budeme snažit seznámit se základními principy postupu v kondiční přípravě u jednotlivých věkových kategorií.

V prvopočátku se zaměříme na nejmladší věkovou kategorii hráčů, kterou volejbal i beachvolejbal definuje jako věkové období 3-6 a 6-9 let. U dětí této věkové kategorie budeme používat místo termínu kondiční přípravy, přípravu všestranného pohybového rozvoje, který lépe charakterizuje rané sportovní období.

V dalších dopisech rozebereme kategorii 10-11 let a 12-13 let („zlatý věk motoriky“) a budeme se věnovat i dospívající kategorii 14-15 a 16-19 let.

 

Hlavní úkoly sportovní přípravy můžeme charakterizovat takto:

  • Zdokonalování všestranného pohybového základu a rozšiřování počtu osvojených pohybových dovedností.
  • Rozvoj pohybových schopností v nejrůznějších proměnlivých podmínkách.
  • Rozvoj speciálních pohybových dovedností v závislosti na daném sportu a věku sportovce.

 

Charakteristika sportovní přípravy pro věkovou kategorii 3-6 let

Motto: zábavně, radostně, efektivně, v pohybu a šetrně ke zdraví

V tomto věku ještě není zcela vyvinutý motorický nervový systém dítěte, proto je nezbytné, abychom děti správně vedli a nechtěli po nich věci, které pro ně mohou být velmi obtížné a někdy i nesplnitelné. Pro děti jsou charakteristické nadměrné a nadbytečné pohyby, které vedou k neekonomičnosti pohybu. Děti jsou takřka neunavitelné a mají velmi rychlou regeneraci. Ve sportovní aktivitě většinou pokračují, dokud se úplně neunaví nebo dokud je nepřestane bavit.

Typické pro toto období je běhání, skákání, házení, chytání, šplhání a houpání. Děti až na konci tohoto věkového rozmezí zvládají spojování pohybů. Mezi příklady patří chytání a házení, rozběh spojený s odhodem, driblink a chycení.

 

Specifika jednotlivých aktivit k rozvoji síly, vytrvalosti, rychlosti, koordinaci a flexibilitě u věkové kategorie 3-6 let

Rychlost dětí u věkové kategorie 3-6 let

Děti zatím nerozlišují rychle a pomalu, pohybují se, jak nejrychleji umí. Při cvičení napodobují trenéra a starší děti. Rozvoj rychlosti je vhodné volit formu her (například: honěná, uhýbaná, vybíjená, na indiány a kovboje, míčové války a dobývání území).

Koordinace dětí věkové kategorie 3-6 let

Soustředíme se na rozvoj prostorové orientace, reakční schopnosti a rovnováhy. Při tréninku využíváme kladiny, žebřiny, opičí dráhy, lana, zařazujeme balanční pomůcky, overbally. Postupujeme od jednoduchých pohybů ke složitějším pohybovým řetězcům.

Síla dětí u věkové kategorie 3-6 let

Volíme aktivity, které jsou součástí běžného života dětí, jako je například zvedání, přenášení, šplhání, lezení na předměty, houpání.

Vytrvalost dětí u věkové kategorie 3-6 let

Zatím neřízená, dokud něco děti baví, tak to dělají, až se unaví, sami přestanou.

Flexibilita (ohebnost) dětí u věkové kategorie 3-6 let

Zařadit jako součást pohybových aktivit a her.

 

Co by se děti ve věku 3-6 let měly učit a jaké sportovní dovednosti by měly zvládat?

Velmi důležitým aspektem sportování takto malých dětí je všeobecná příprava, kde je kladen důraz na všeobecný rozvoj celého těla. Velkou roli zde hrají rodiče a jejich aktivita v oblasti podpory dítěte ke sportovním činnostem.

Níže jsou popsány příklady, které jsou ověřeny v tréninkové praxi u dětí trénující beachvolejbal.  Děti tyto cviky a pohyby mohou pravidelnou sportovní přípravou zvládnout. Pokud některou činnost nezvládají, neznamená to, že jsou nešikovné nebo že jste tréninky připravili špatně. Berte následující příklady jako pomůcku:

Základy sportovních her: házení a chytání malých i větších míčů, kopání do míče apod.

Základy gymnastiky: stoj na 1 noze, poskoky na 1 noze, kotoul vpřed do dřepu bez opory paží, kolébka do sedu skrčmo bez pomocí rukou, kotoul vzad s dopomocí, sudy s dopomocí, stoje na rukou s dopomocí, kruhy pažemi, rovnovážné cviky s výdrží 2-3 sekund, silové cviky jako jsou vzpory, podpory do 15 sekund výdrže (formou hry) a skoky přes švihadlo, vpřed a vzad snožmo i s meziskokem

Základy plaveckých dovedností: základy plaveckých stylů, skoky do vody, potápění

 

Kdo si hraje, nezlobí a své tělo rozvíjí – tipy zkušeného trenéra malých dětí.

Jak zaujmout děti v předškolním věku? A jak pro ně koncipovat tréninkový proces? To jsou klíčové otázky prakticky pro každého trenéra, který s touto kategorií pracuje.

Z trenérského hlediska je vedení této věkové skupiny velmi náročné. I když má trenér připravený sebelepší trénink, děti ten den nemusí chtít zrovna třeba házet, ale raději běhat po opičí dráze. A proto platí více než kdy jindy: Nebojte se změn během tréninku a improvizujte. Připravte si ke každému novému cvičení nebo hře poutavý příběh, který děti vtáhne do děje a nadchne je pro sportovní činnost. Zařazujte hry nesoutěžního charakteru bez pevnějších pravidel. Děti nejlépe objevují své dovednosti formou her. Nepotřebují srovnání, kdo je vítěz a kdo je poražený. Pravidla během her upravujte a přizpůsobujte.

Děti se nejrychleji učí napodobováním. Proto čím jsou mladší, tím trenér častěji provádí ukázku pohybu, než vysvětluje.

 

Zpracoval Mgr. Jan Chalupa, PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D.

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Saquarema (BRA) - kvalifikace

Schalk / Bourne (USA) – Šépka / Sedlák 2:0 (21:19, 21:17), Šépka / Sedlák – Métral / Jordan (SUI) 2:0 (22:20, 21:15), Schalk / Bourne (USA) –...

 
1. liga mužů - finále

TJ Sokol Dobřichovice – TJ Slavia Hradec Králové 3:1 (20:25, 25:21, 25:23, 25:23), TJ Sokol Dobřichovice – TJ Slavia Hradec Králové 2:3 (22:25,...

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Recife (BRA)

Hermannová / Štochlová – Klinger D. / Klinger R. (AUT) 1:2 (21:23, 23:21, 13:15)

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Recife (BRA)

Ahtiainen / Lahti (FIN) – Hermannová / Štochlová 2:0 (kontumačně), Hermannová / Štochlová – Elize Maia / Thamela (BRA) 2:1 (21:14, 19:21, 16:14)

 
FIVB Beach Pro Tour Challenge – Recife (BRA) - kvalifikace

Trousil / Westphal – Schalk / Bourne (USA) 0:2 (11:21, 16:21), Šépka / Sedlák – Ermacora / Waller (AUT) 0:2 (19:21, 19:21)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018