Reprezentace
20. 8. 2022
Ženy - Kvalifikace ME Tábor : CZE - ISL
Reprezentace
24. 8. 2022
Ženy - Kvalifikace ME : FIN - CZE
Reprezentace
27. 8. 2022
Ženy - Kvalifikace ME Tábor : CZE - MNE
Reprezentace
4. 9. 2022
Ženy - Kvalifikace ME : MNE - CZE
Reprezentace
7. 9. 2022
Ženy - Kvalifikace ME Tábor : CZE - FIN
Reprezentace
11. 9. 2022
Ženy - Kvalifikace ME : ISL - CZE
Reprezentace
24. 9. 2022
Ženy - MS (Nizozemsko) BRA - CZE
Reprezentace
26. 9. 2022
Ženy - MS (Nizozemsko) JPN - CZE
Reprezentace
28. 9. 2022
Ženy - MS (Nizozemsko) ARG - CZE
Reprezentace
30. 9. 2022
Ženy - MS (Nizozemsko) CHN - CZE
Reprezentace
1. 10. 2022
Ženy - MS (Nizozemsko) COL - CZE
31.7.2022

Trenérský notes 7/22: Koučink jako mentální hra II – Jaká slova použít?

V minulém díle jsme zahájili minisérií o koučinku inspirovanou přednáškou Makise Chamalidise, ve kterém jsme si nastínili, jakým způsobem je možné zvládnout klíčové okamžiky utkání. Dnes na minulý díl navážeme tím, jakým způsobem by měl, či naopak neměl, trenér vystupovat a s hráčem komunikovat.

Velmi důležité je, jaká slova (a v kterých situacích) používáme. Nesmíme však zapomenout, že vedle slov za nás „mluví“ i řeč těla, kterou hráči velmi intenzivně vnímají. Pokud mluvíme k hráčům, nemusíme vždy improvizovat, můžeme být na různé chvíle připraveni a můžeme hráčů zeptat, co kdy od nás chtějí slyšet („mě se líbí, když říkáš to a to a nelíbí se mi to a to“). Pokud to uděláme, tak tím na hráče přenášíme i část zodpovědnosti. A v tu chvíli se hráči nemají na co vymlouvat. 

V rámci komunikace si dejme pozor (mimo jiné) na projevy:

- negativně působí, pokud trenér dává mnoho příkazů, přichází s parazitickými myšlenkami, opakuje staré klišé nebo staré fráze a fakta 

- trenér by měl nastavit správný přístup (hodně se říká „bavte se, užijte si to atd.“, na druhou stranu pokud chceme uspět, tak musíme také odvést práci, nemůžeme se pořád jenom bavit

- „dodělat práci až do konce“ – nepodléhat vývoji utkání s tím, že zápas už pouze „dohrajeme“ ale stále se soustředit na svůj výkon a hrát co nejlépe

Např. semifinále MS ve fotbale Brazílie – Německo (1:7), kdy se Němci nespokojili s „pouhým“ vítězstvím, ale soustředili se i na svůj výkon a po celou dobu (výsledkově již dávno rozhodnutého) utkání. Podobné příklady nabízí např. i tenis – Nadal se soustředí a hraje vždy naplno, proto poráží soupeře 6:0, 6:0, na druhou stranu např. Federer je v tuto chvíli „milosrdný“ a zvítězí „pouze“ 6:1 6:2.

- používat slova, která hráčům neumožňují jiný význam (patří sem i situace, kdy opakujeme pořád to samé! – hráčům pak často to, co říkáme, už nedává smysl)

- pohled (gesto) někdy zraňuje víc než slova – dejme si pozor na řeč těla

- musíme hledat nejlepší způsob, jak dodávat hráčům sebedůvěru – každý hráč však potřebuje jiný přístup (slova, která nás „naučí létat“, projev důvěry, spravedlnost, přísnost, nastínění situace, cílit na ego, ukaž jak si dobrý…)

- je rozdíl mezi sportovci, kteří jdou na trénink a kteří se připravují na trénink! – první (který „jde“ na trénink) přijde a udělá, co se po něm chce, ale je velmi důležité, aby se hráč na trénink skutečně připravil – během tréninku musíme hrát každý míč jako by byl poslední, je mnoho hráčů, kteří hrají (trénují) na 80 – 90 % - má-li si hráč zvýšit sebedůvěru a výkonnost, musí hrát (trénovat) vždy na 100 %

Doporučení a rady („vyhnout se několika pastem“):

- vyberte si správnou chvíli, kdy hru (trénink, situaci) vyhodnotit – najít správnou chvíli a současně zapojit hráče, aby vyjádřil svůj názor

- respektovat názor hráče, především ve chvílích, kdy ho vyzveme, aby svůj názor projevil (řekni,  co cítíš, chci aby si byl upřímný) – nesmím jeho názor „shodit“, nerespektovat

- hráč má pocit (často se jedná o skutečnost!), že je mezi dvěma pastmi (trenér x rodič, klub x agent, trenér / klub x „kamarádi“, „rádci“). Hráči často slyší přesný opak toho, než slyšeli od nás – jedná se o velký problém, hráč není schopen se posunout dál

- pozor na neverbální komunikaci – hráč potřebuje důvěru, někdy stačí pouhé nepatrné gesto, které může ohrozit vztahy mezi trenérem a hráčem - někdy se trenér musí přetvářet

Závěry:

- trenér je současně i mentální coach a měl by vytvářet stěny do cesty parazitnímu myšlení (pokusit se je sestavit společně a hráči)

- pokud jsme dlouho s jedním hráčem, můžeme zapomenout na to, že potřebujeme hráče dále posouvat (máme jedno slovo, heslo, které pořád používáme…)

- číst mezi řádky – hráč nám dá informaci, ale musíme pochopit, co tím skutečně myslí – pro řadu hráčů je běžné se nepřesně vyjádřit

- nespokojit se jednoduchou zpětnou vazbou (často je od hráčů nepřesná)

- buďme sami sebou – každý má svůj styl

- buďme přímí (čestní) 

- máme jen omezený čas (někdy dokonce jenom pár minut za den), kdy jsou hráči schopni přijímat informace

 

Autor: Ondřej Foltýn

Zdroj: ETTU Coaching Conference, Koučink jako mentální hra – Makis Chamalidis

Krátké zprávyArchiv
ME 2022 - beachvolejbal - Mnichov (GER)

Perušič / Schweiner – Krou /Aye (FRA) 2:1 (19:21, 21:14, 15:10), Šépka / Semerád – Luini / Penninga (NED) 0:2 14:21, 16:21)

 
ME 2022 - beachvolejbal - Mnichov (GER)

Perušič / Schweiner – Sowa / Pfretzschner (GER) 2:1 (26:24, 17:21, 15:9), Nicolai / Cottafava (ITA) – Šépka / Semerád 2:0 (21:15, 21:16)

 
Nové angažmá pro sezónu 2022/2023

Na pozici univerzála přichází do Brna Caio Fernando Da Silva, brazilská posila ze stříbrného týmu portugalské nejvyšší soutěže Associação Académica...

 
Nové angažmá pro sezónu 2022/2023

Libero Matyáš Ježek se rozloučil s týmem pražských Lvů a v nadcházející sezóně UNIQA volejbalové extraligy mužů 2022/23 bude nastupovat za Aero...

 
Přípravný turnaj žen - Budapešt (HUN)

Česká republika - Maďarsko 3:1 (25:20, 25:20, 24:26, 25:14)

 
FIVB Beach Pro Tour Futures

Cortegaca (POR) o 3. místo: Dunárová / Resová – Namike / Ebere (LAT) 2:1 (21:18, 20:22, 16:14) semifinále: Schmitt / Paul (GER) – Dunárová /...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018