V naší volejbalové cestě jsme se dostali již za pomyslnou polovinu. Naučili jsme hráče základní techniku, jak a kdy kterou použít a seznámili ho se základy součinnosti se spoluhráčem. Teď se již podíváme na skutečné herní kombinace.

Ve čtvrtém kroku našeho tréninkového modelu jsme se přesunuli od individuálních dovedností k souhře a spolupráci v reálných herních situacích. Volejbal není jen o zvládnutí dovedností, ale také o vnímání, rozhodování, předvídání a klamání soupeře. V této fázi učíme naše mladé hráče reagovat na proměnlivost situací stejně jako ve skutečné hře.
Hlavní náplní tohoto tréninku je zvládnutí spolupráce v nepředvídatelných situacích, kde hraje zásadní roli protivník. Tato fáze přivádí mladého hráče na jejich první hráčský vrchol, protože se učí uplatňovat své individuální dovednosti v herních kombinacích a strategicky přemýšlet o hře i v kontextu spolupráce se svými spoluhráči.
V této fázi si již hráči uvědomují, že svůj výkon musí přizpůsobit různým situacím i činnostem a způsobu provedení ze strany soupeřů. Na jedné straně se musí naučit odhadnout, co soupeř udělá, na straně druhé i vědět, co udělají jeho spoluhráči. Herní a tréninkový vývoj jim umožňuje přebírat kontrolu nad vlastní hrou, interakci se spoluhráči, postupné hledání svého postu či role, a čelit odporu soupeře.
Ve 3. kroku jsme se dozvěděli, že akci ve hře vždy něco předchází. Založili jsme výchozí pozice a formace a naučili se používat přípravné pohyby. Nyní tyto dovednosti aplikujeme v měnících se podmínkách.
Postupně přizpůsobujeme spolupráci našich hráčů aktivitě soupeře a nepředvídatelným podmínkám. Rozšiřujeme jejich repertoár kombinačních variant a taktických principů v herních podmínkách. Trénink napodobuje skutečný zápas a postupně přestáváme tolerovat nedostatky.
V této fázi již hráči zvládají hru v rámci herních kombinací a již nemusí přemýšlet nad pohybem ve hře, protože se stal zautomatizovaným. V tréninku se tak zaměřte na čtení situací, rozhodování a provádění taktických plánů jak v reakci na soupeře, tak především v kontextu součinnosti – tedy herních kombinacích.
Zvládnutím souhry v proměnlivých podmínkách naši mladí hráči rozvíjejí hlubší porozumění hře a stávají se jistějšími na hřišti. Učí se adaptovat na různé situace a soupeře a měli by převzít zodpovědnost za svou hru a výkon. Nezapomeňte, že obvykle kolem tohoto věku, tedy 14-15 let, si hráči začnou ujasňovat, jakou roli bude hrát volejbal v jejich životě.
A co konkrétně v jednotlivých činnostech s dětmi dělat? Ukázky základních činností a cvičení naleznete na videoportálu Českého volejbalového svazu KOMPAS - IV. učební krok. Cena jednoho videa je 10 Kč a veškeré příjmy jsou majetkem ČVS a slouží na údržbu a provoz videoportálu.
Autor: Ondřej Foltýn
semifinále: ZVH Zevenhuizen (NED) – Beachclub Strahov 1:0 (15:10) 2:0 (21:18, 21:17) 1:2 (15:21, 21:18,...
Ré Beach Club (FRA) – Beachclub Strahov 2:0 (21:19, 21:15) 2:0 (21:19, 21:15) Beachclub Strahov – C.S. U. Resita (ROU) 2:0 (21:13,...
Draisma Dynamo Apeldoorn (NED) – VK Prostějov 3:0 (25:20, 25:22, 25:22) první utkání 2:3 - do šestnáctifinále postupuje Apeldoorn
Beachclub Strahov – 4 Sports Club Athens (GRE) 2:0 (21:14, 21:17) 2:0 (23:21, 21:18)
Nakovski Volej Strumica (MKD) – TJ Ostrava 0:3 (15:25, 21:25, 15:25) první utkání 0:3 - do šestnáctifinále postupuje Ostrava
TJ Sokol Dobřichovice – VK Dukla Liberec 0:3 (16:25, 14:25, 23:25) - do 3. kola postupuje Liberec