17.1.2022

Trenérský notes 1/22: Jak struktura tréninku ovlivňuje učení

Každý trenér si jistě pokládá otázku, jak uspořádat trénink, aby byl co nejefektivnější. Která cvičení by po sobě měla následovat, jak dlouhé mít pauzy, či jaké metody využít. Dnes se podíváme podrobněji na to, jak dosáhnout efektivity při učení.


Fyzický a mentální trénink

Fyzický trénink je logicky nejefektivnějším a nutným postupem ke zvládnutí určité činnosti či techniky. Vedle fyzického tréninku však můžeme využít i jiné metody, např.:

  • instrukce
  • nápodoba
  • mentální trénink
  • vizualizace

Přesto, že není přesně prokázán mechanismus, kterým nefyzický trénink pomáhá k učení fyzických činností, je jejich dopad vždy pozitivní. Některé výše uvedené metody je vhodné využít při odpočinku mezi cvičeními.

Konstantní a variabilní trénink

Při konstantním tréninku je procvičována pouze jedna varianta dovednosti. Při volejbalovém tréninku se může například jednat o nácvik příjmu bagrem před tělem. Při variabilním tréninku je nacvičována dovednost s cílenými změnami dané činnosti. V uvedeném nácviku příjmu se jedná o například o příjem, kdy hráč musí volit techniku (bagru před tělem / vedle těla, vrchem, v pádu atd.) nebo například kdy podávající hráči volí různé varianty servisu i zóny, ze kterých je podání prováděno. Přesto, že konstantní trénink dosahuje vyššího výkonu v nácviku jedné činnosti, je variabilní trénink efektivnější pro generalizaci dovedností do nových a nevyzkoušených situacích.

Blokový a střídavý trénink

Při tréninku můžeme nacvičovat danou dovednost v bloku, tedy například kdy v části tréninku nacvičujeme příjem a v následující části útok. Daná činnost je tedy nacvičována stále opakovaně. Pokud spojíme obě dvě činnosti do stejné části, jedná se o střídavý trénink. Při střídavém tréninku dochází k „zapomenutí“ předchozích postupů a nutí tedy hráče k hledání nového řešení, současně kombinuje zkušenosti z různých pohybů. Blokový trénink tedy opět vede ke kvalitnějšímu výkonu při tréninku, ale střídavý trénink má vyšší retenční efekt a dochází k lepšímu učení.

 

Na závěr je ještě nutné dodat, že všechny výše uvedené metody mají při tréninku svůj význam a jejich využití závisí na jak na záměru tréninku, tak i na výkonnostní úrovni hráčů.

 

Autor: Ing. Ondřej Foltýn

Literatura: Schmidt R. A., Lee T. D., Motorické učení a výkon, Mladá Fronta (2019)

Krátké zprávyArchiv
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

čtvrtfinále: Mol / Sørum (NOR) – Perusič / Schweiner 2:1 (21:17, 23:21, 15:12)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

Perušič / Schweiner – van de Velde / Immers (NED) 0:2 (21:23, 21:19), Perušič / Schweiner - George / Andre (BRA) 2:0 (21:17, 21:16)

 
FIVB Beach Pro Tour Elite 16 – Dauhá (QAT)

Perušič / Schweiner – Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:1 (18:21, 21:17, 15:12)

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

dívky finále: Česko – Polsko 2:1 (10:15, 15:13, 15:7) semifinále: Česko – Turecko 2 2:1 (15:4, 13:15, 15:8)   chlapci finále: Česko – Polsko...

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

dívky: Gruzie 1 – Česko 0:2 (6:15, 8:15), Česko – Rumunsko 2:0 (15:8, 15:5)   chlapci: Turecko 2 – Česko 1:2 (10:15, 15:9, 8:15)

 
ME U20 2024 - snow volejbal - Bakuriani (GEO)

chlapci: Česko – Gruzie 2 2:0 (15:12, 15:12), Česko – Bulharsko 2:0 (15:13, 15:13)   dívky: Česko – Polsko 2:1 (15:10, 12:15, 16:14), Česko –...

Volejbal na facebooku
© ČVS 2015-2018