V minulém díle jsme se zaměřili na pozitivní emoce a jejich přínos pro volejbal. Tento díl se věnuje náročnějšímu tématu – negativním emocím, které jsou nedílnou součástí sportu. Současně se podíváme, jak by bylo možné s negativními emocemi pracovat.
Smutek je negativní emocionální stav, který se u volejbalistů může objevit po špatném výkonu v tréninku, zranění během zápasu, prohraném důležitém utkání nebo na konci úspěšné sezóny. Projevuje se pocity zklamání, ztráty a někdy i hlubší skleslostí.
Příkladem může být hráč se slzami v očích po prohraném klíčovém zápase v play-off nebo tým s viditelným zklamáním a tichem po sérii zkažených servisů, které vedly k prohře setu. Dlouhodobý nebo intenzivní smutek může být známkou hlubších problémů a vyžaduje pozornost trenéra, spoluhráčů a v případě potřeby i odbornou pomoc.
Strach je nepříjemná emoce vyvolaná vnímanou hrozbou, jako je strach z neúspěchu při smeči, strach ze zranění při dopadu nebo strach z negativního hodnocení trenérem, spoluhráči či rodiči.
Představte si hráče, který s váháním smečuje ze strachu z chyby, nebo tým, který hraje příliš opatrně v klíčovém zápase ze strachu z prohry, nevolí určité herní kombinace či řešení, která by mohla vést k chybě. I když v malé míře může strach zlepšit soustředění a opatrnost, příliš mnoho strachu brání plnému rozvinutí potenciálu a kreativity na hřišti.
Hněv je silný pocit nelibosti, často vyvolaný vnímanou nespravedlností rozhodčího, frustrací z vlastního špatného výkonu nebo provokací ze strany soupeře.
Příkladem může být hráč křičící na rozhodčího po sporném výroku o autu nebo tým, jehož výkon klesá kvůli vzájemným hádkám hráčů na hřišti po sérii neúspěšných akcí. Hráči či trenéři se „zaměří“ na svůj vztek a odvádí svoji pozornost od hry samotné. I když zdravá dávka asertivity je důležitá, nekontrolovaný hněv má na volejbalový výkon a týmovou morálku převážně negativní dopad.
Negativní emoce jsou přirozenou součástí volejbalu. Je důležité je rozpoznávat, pochopit jejich dopad na výkon a naučit se je efektivně zvládat. To zahrnuje techniky pro regulaci emocí jako je hluboké dýchání, pozitivní vnitřní řeč a vizualizace úspěchu. Dále je klíčové budování mentální odolnosti a podpora pozitivního týmového prostředí, kde se hráči cítí bezpečně a nebojí se sdílet své pocity. Pamatujte, že schopnost zvládat své emoce je stejně důležitá jako fyzická a technická připravenost pro dosažení trvalého úspěchu ve volejbale.
Autor: Ondřej Foltýn
Semerád / Štoček – Bulgacs O. / Graudins (LAT) 0:2 (17:21, 18:21)
Nuvali (PHI) - muži: Nemec / Petruf (SVK) – Semerád / Štoček 2:0 (23:21, 21:12), Semerád / Štoček – Tolentino / Francisco (PHI) 2:0 (21:13,...
Carro / Paula (ESP) – Maixnerová / Neuschaeferová 1:2 (15:21, 21:13, 13:15), Javornik / Lovsin (SLO) – Maixnerová / Neuschaeferová 0:2 (15:21,...
Konink / Poiesz (NED) – Pospíšilová / Břínková 2:1 (21:15, 21:23, 15:12), Derkintyte / Lindqvist (SWE) – Pospíšilová / Břínková 0:2 (14:21, 11:21)
Pozici předsedy ČOV potvrdil v dnešních volbách ČOV Jiří Kejval. Nás může těšit, že místopředsedou ČOV se stal předseda ČVS Marek Pakosta.
Mistrovství Evropy 2025 kategorie U16 zná složení základních skupin. ME U16 - chlapci (Arménie 23. 7. – 3. 8. 2025): skupina I: Arménie,...