Mladého hráče jsme již naučili správnou techniku i jak ji úspěšně používat. Volejbal je však hra týmová, a tak mu musíme postupně přidávat spoluhráče. A na první krůček ze součinnosti se podíváme dnes.

Ve třetím učebním kroku našeho tréninkového modelu se zaměřujeme na synchronizaci pohybů hráčů. Jedná se o první krůček na cestě k vytvoření soudržného a dobře fungujícího týmu. Tento krok staví na individuálních dovednostech, které si dříve osvojili, a vyžaduje, aby spolupracovali ve dvojicích nebo malých skupinách.
Dílčím cílem je, aby každý hráč plnil své individuální úkoly v souladu se svými spoluhráči. To znamená porozumět tomu, co každý hráč dělá samostatně (individuální činnost) a co dělá ve vztahu ke spoluhráčům. Jedná se tedy o základy herních kombinací. Analogicky jako jsme postupovali v individuálním rozvoji hráče, budeme i při učení herních kombinací a součinnosti nacvičovat nejprve ve zjednodušených podmínkách.
Než ve hře dojde k jakékoli akci, zaujímají hráči výchozí postavení – tentokrát se však zaměříme již na několik hráčů, a mluvíme tedy o formacích.
K dosažení synchronizace používáme mechanická cvičení, které vyžadují, aby se hráči pohybovali ve vzájemné harmonii. To jim pomáhá rozvíjet schopnost spolupracovat a předvídat vzájemné pohyby a provedení jednotlivých činností.
Jakmile si hráči vypěstují smysl pro synchronizaci, přejdeme k provádění společných činností v předem stanovených podmínkách. Začínáme jednoduchými akcemi, jako je například příjem, bez konkrétních taktických cílů. Jak hráči postupně získávají povědomí o sobě navzájem, tak přidáváme jednoduché předem určené taktické záměry.
V průběhu tohoto procesu je nezbytné tolerovat nedostatky v souhře, ale zároveň neakceptovat technické nedostatky. Zaměřením se na synchronizaci nejen zlepšujeme individuální dovednosti našich hráčů, ale také je učíme důležitosti týmové spolupráce a komunikace. Základy součinnosti nacvičujeme velmi rychle po 2. učebním kroku, respektive se s druhým učebním krokem tento nácvik částečně překrývá. Zvládnutím nácviku součinnosti ve zjednodušených podmínkách si připravujeme půdu pro to, abychom mohli hráče učit čelit složitějším výzvám a protivníkům. A o tom si povíme více příště.
A co konkrétně v jednotlivých činnostech s dětmi dělat? Ukázky základních činností a cvičení naleznete na videoportálu Českého volejbalového svazu KOMPAS - III. učební krok. Cena jednoho videa je 10 Kč a veškeré příjmy jsou majetkem ČVS a slouží na údržbu a provoz videoportálu.
Autor: Ondřej Foltýn
Smith / Webber (USA) – Šépka / Sedlák 0:2 (15:21, 22:24), Evandro / Arthur Lanci (BRA) – Trousil / Džavoronok 0:2 (21:23, 17:21)
Trousil / Džavoronok – Rossi / Viscovich (ITA) 2:1 (14:21, 21:12, 15:12), Crabb Tr. / Crabb (USA) – Šépka / Sedlák 2:0 (21:14,...
Challenge Cup: VC Kanti Schaffhausen (SUI) – TJ Ostrava 3:1 (25:16, 25:18, 23:25, 25:15), zlatý set 12:15 první utkání 0:3 - do osmifinále...
SKV Ústí nad Labem – VK ČEZ Karlovarsko 0:3 (26:28, 17:25, 17:25)
VK Benátky nad Jizerou – Kladno volejbal cz 3:1 (22:25, 25:18, 25:21, 25:21) - do čtvrtfinále postupují Benátky nad Jizerou
Challenge Cup: TJ Ostrava – VC Kanti Schaffhausen (SUI) 3:0 (25:18, 25:19, 28:26) CEV Cup: VK Dukla Liberec – Darta Bevo Roeselare (BEL) 3:2...