V pátém metodickém dopisu bychom navázali na předešlý, zabývající se tréninkovým procesem. Tématem je evidence, která slouží k zaznamenávání nezbytných informací o tréninkovém procesu. Bez kvalitní evidence ztrácí plánování smysl. Je základem pro získávání zpětných vazeb a následné korekce v tréninku, patří proto mezi nejdůležitější činnosti trenéra. Nejde jen o kvantitativní zápis zatěžování, ale především o vyhodnocení a přenesení získaných poznatků do tréninku a utkání.

Úkolem evidence je shromáždit údaje o celoroční práci. Slouží k odhalování předností a nedostatků v přípravě týmu. Pomocí ní může trenér na základě rozboru zefektivnit své trénování.
Prvky evidence:
Nejvhodnější pro zaznamenávání vybraných ukazatelů majících vliv na rozvoj trénovanosti a výkonnosti jsou tréninkové deníky (trenéra i hráčů).
Evidencí zajišťujeme podklady pro:
Evidence se provádí pomocí vybraných ukazatelů, jimiž se zachycuje obsah (použitá cvičení), objem (tréninkové dny, jednotky, hodiny, utkání) a intenzita zatížení (tréninkového i soutěžního).
Používaná tréninková cvičení vytváří obvykle dvě skupiny ukazatelů:
Obecné ukazatele:
Specifické ukazatele:
Výsledky kontroly (diagnostiky) trénovanosti a výsledky v soutěžích jsou základními podklady pro vyhodnocování tréninkového procesu. Kontrola trénovanosti poskytuje informace o změnách, k nimž v důsledku tréninku dochází. Při zjišťování stavu trénovanosti a následné správné stanovení tréninkových objemů a intenzity se využívá různých možností, např. testování schopností nebo dovedností, posuzování, metod fyziologie a biochemie (např. funkční zkoušky, změny vnitřního prostředí), metod psychologie (specifická i nespecifická psychologická vyšetření), antropometrie (tělesné rozměry), biomechaniky (posouzení pohybu). Kontrolu trénovanosti kompletují informace o samotné herní výkonnosti.
Diagnostiku je třeba provádět v takových intervalech, aby se změny trénovanosti mohly projevit a současně, abychom mohli zjištěných skutečností operativně využít pro případné korekce tréninku. Pravidelné vyhodnocování trénovanosti může mít i za následek větší motivaci hráčů při dalším průběhu tréninkového procesu.
Ke sledování tréninkového efektupři učení pohybovým dovednostem (nácviku herních činností jednotlivce, kombinací) není k dispozici mnoho objektivních postupů. V naprosté většině případů je postup učení hodnocen trenéry subjektivně. Čistě subjektivní přístup je však skutečně nejméně spolehlivý, a proto je vhodné jej uplatňovat s použitím vhodných pomůcek. Zde máme na mysli zvláště hodnotící škály nebo hodnotící dotazníky.
U kondiční přípravy, jejímž základním účelem je rozvoj pohybových schopností hráče, máme k dispozici k diagnostice motorické testy. V beach volejbale je možné a vhodné využívat testy:
- Dosah jednoruč ve výskoku s rozběhem
- Absolutní výskok – rozběh
- Dosah obouruč ve výskoku po úkroku stranou
- Absolutní výskok z místa po úkroku
- Skok do dálky z místa
- K-test
- Člunkový běh 6 x 6 m
- Hod medicinbalem 1-2 kg
- Opakované sedy-lehy s fixací nohou – 1 min.
- Pohyblivost ramenních kloubů – tyč přes hlavu
- Hloubka předklonu
V dalším metodickém dopisu se zaměříme na principy učení motorických dovedností.
Zpracoval: PhDr. Rostislav Vorálek, Ph.D., editace: Petr Sixta
muži: Oliva / Kurka – Dumek / Westphal 1:2 (19:21, 21:18, 11:15), Oliva / Kurka – Ntallas / Sideris (GRE) 2:0 (21:15, 21:19) ženy: Kubištová /...
muži: Roberts / Lorenz (USA) – Oliva / Kurka 2:0 (21:15, 21:19), Dumek / Westphal – Kubo / Sackermann (GER) 2:1 (12:21, 21:16, 15:12), Oliva /...
Volejbal Brno - Volley Näfels (SUI) 0:3 (21:25, 23:25, 18:25)
VK Benátky nad Jizerou – Aero Odolena Voda 0:3 (17:25, 19:25, 20:25)
ženy: Guignan / Ferreira (FRA) – Kubištová / Tonová 0:2 (13:21, 15:21), Grünig / Sorrensen (SUI) – An. Šimíčková / Ad. Šimíčková 2:0 (21:9,...
Champions League: Sir Sicoma Monini Perugia (ITA) – VK Lvi Praha 3:1 (24:26, 25:18, 25:18, 25:19) CEV Cup: Gas Sales Bluenergy Piacenza (ITA) – VK...