V minulém díle jsme si pojmenovali, co je variabilita a kreativita a popsali konvergentní a divergentní myšlení. V tomto díle se podíváme na některé principy používané pro jejich rozvoj.

Velmi brzy. Rozvoj kreativity je důležitý již ve velmi nízkém věku. Dítě si vytváří nejvíce synapsí do 7 let věku. Jako ideální věk pro rozvoj taktické kreativity se jeví jako optimální období 7 až 10 let. V pozdějším věku (a tedy i tréninkových fázích) již může být potenciál rozvoje kreativity výrazně omezen. To však neznamená, že bychom rozvoj kreativity v pozdějším věku neměli dělat, pouze upozorňujeme na klíčový význam raného věkového období. Po skončení dětství se účinek tréninkových aktivit na taktickou kreativitu zásadně oslabuje, i když zůstává stále evidentní. Nezapomeňme, že individuální zlepšení v úkolech taktického myšlení, může mít i při uplatnění stejných procesů pro každého hráče jiný výsledek.
Mějme na paměti, že herní činnosti v sobě obsahují jak kognitivní, tak i motorické faktory, které jsou nedílně spjaty. Navenek se však projevují pouze chováním a pohybem. Hypotéza variability tréninku nám říká, že široká škála variability parametrů tréninku (rychlost, úhel, síla, prostor, počet hráčů atd.) je pro parametrické učení v komplexních motorických dovednostech efektivnější, než metody konstantních drilů a cviků. Variabilní učení má větší retenci. Stejně tak trénování úloh v nahodilém pořadí vede sice v krátkém období k nižší míře osvojování, avšak dosahuje vyšší retence než trénování úloh ve stejném pořadí.
Teorie diferenciálního učení vyzdvihuje jako významné prvky v procesu učení alternaci (střídání, obměnu) a fluktuaci (stálá změna, pohyb). Je nutné, aby uvedené prvky byly v tréninku podporovány. Výše uvedené znamená, že se hráči budou dopouštět i chyb a špatných řešení. Pro sportovce jsou však chyby důležité, mimo jiné proto, aby rozvinuly individuální mechanismy a samoregulační procesy, které jsou potřebné, aby hráči dokázali příslušně reagovat na neznáme situace.
Nezapomeňme, že v reálné hře jsou hráči vystavováni stále jiným situacím – například vzdálenost a postavení hráčů, rychlost míče, přesné místo odbití, ale i v neposlední řadě v jakém emočním stavu a rozpoložení se hráč nachází, či jaké je v hale světlo, kde jsou diváci atd. – a hráče v tréninku musíme na tyto situace připravit.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sporu. Praha, 2023
Smith / Webber (USA) – Šépka / Sedlák 0:2 (15:21, 22:24), Evandro / Arthur Lanci (BRA) – Trousil / Džavoronok 0:2 (21:23, 17:21)
Trousil / Džavoronok – Rossi / Viscovich (ITA) 2:1 (14:21, 21:12, 15:12), Crabb Tr. / Crabb (USA) – Šépka / Sedlák 2:0 (21:14,...
Challenge Cup: VC Kanti Schaffhausen (SUI) – TJ Ostrava 3:1 (25:16, 25:18, 23:25, 25:15), zlatý set 12:15 první utkání 0:3 - do osmifinále...
SKV Ústí nad Labem – VK ČEZ Karlovarsko 0:3 (26:28, 17:25, 17:25)
VK Benátky nad Jizerou – Kladno volejbal cz 3:1 (22:25, 25:18, 25:21, 25:21) - do čtvrtfinále postupují Benátky nad Jizerou
Challenge Cup: TJ Ostrava – VC Kanti Schaffhausen (SUI) 3:0 (25:18, 25:19, 28:26) CEV Cup: VK Dukla Liberec – Darta Bevo Roeselare (BEL) 3:2...