V minulém díle jsme si pojmenovali, co je variabilita a kreativita a popsali konvergentní a divergentní myšlení. V tomto díle se podíváme na některé principy používané pro jejich rozvoj.
Velmi brzy. Rozvoj kreativity je důležitý již ve velmi nízkém věku. Dítě si vytváří nejvíce synapsí do 7 let věku. Jako ideální věk pro rozvoj taktické kreativity se jeví jako optimální období 7 až 10 let. V pozdějším věku (a tedy i tréninkových fázích) již může být potenciál rozvoje kreativity výrazně omezen. To však neznamená, že bychom rozvoj kreativity v pozdějším věku neměli dělat, pouze upozorňujeme na klíčový význam raného věkového období. Po skončení dětství se účinek tréninkových aktivit na taktickou kreativitu zásadně oslabuje, i když zůstává stále evidentní. Nezapomeňme, že individuální zlepšení v úkolech taktického myšlení, může mít i při uplatnění stejných procesů pro každého hráče jiný výsledek.
Mějme na paměti, že herní činnosti v sobě obsahují jak kognitivní, tak i motorické faktory, které jsou nedílně spjaty. Navenek se však projevují pouze chováním a pohybem. Hypotéza variability tréninku nám říká, že široká škála variability parametrů tréninku (rychlost, úhel, síla, prostor, počet hráčů atd.) je pro parametrické učení v komplexních motorických dovednostech efektivnější, než metody konstantních drilů a cviků. Variabilní učení má větší retenci. Stejně tak trénování úloh v nahodilém pořadí vede sice v krátkém období k nižší míře osvojování, avšak dosahuje vyšší retence než trénování úloh ve stejném pořadí.
Teorie diferenciálního učení vyzdvihuje jako významné prvky v procesu učení alternaci (střídání, obměnu) a fluktuaci (stálá změna, pohyb). Je nutné, aby uvedené prvky byly v tréninku podporovány. Výše uvedené znamená, že se hráči budou dopouštět i chyb a špatných řešení. Pro sportovce jsou však chyby důležité, mimo jiné proto, aby rozvinuly individuální mechanismy a samoregulační procesy, které jsou potřebné, aby hráči dokázali příslušně reagovat na neznáme situace.
Nezapomeňme, že v reálné hře jsou hráči vystavováni stále jiným situacím – například vzdálenost a postavení hráčů, rychlost míče, přesné místo odbití, ale i v neposlední řadě v jakém emočním stavu a rozpoložení se hráč nachází, či jaké je v hale světlo, kde jsou diváci atd. – a hráče v tréninku musíme na tyto situace připravit.
Autor: Ing. Ondřej Foltýn
Zdroje: Daniel Memmert: Rozvoj taktické kreativity ve sporu. Praha, 2023
semifinále: Perušič / Schweiner - Brouwer / Meeuwsen (NED) 2:0 (21:16, 21:15) čtvrtfinále: Cottafava / Nicolai (ITA) – Perušič / Schweiner 0:2...
Itálie – Česko 3:1 (24:26, 25:18, 25:22, 25:19)
Perušič / Schweiner – M. Grimalt / E. Grimalt (CHI) 2:0 (21:15, 21:17)
Perušič / Schweiner – Losiak / Bryl (POL) 2:0 (21:13, 21:9), Perušič / Schweiner – Ehlers / Wickler (GER) 2:1 (21:19, 24:26, 15:12)
Na pozici univerzálky brněnských Šelem přichází Rosa Bjarregard-Madsen, reprezentantka Finska odehrála poslední sezónu v dresu bundesligového VC...
Zkušenost do týmu Kladna vnese argentinské libero Ignacio Fernández, jenž působil nejen v Argentině, ale i v Evropě, v týmech rumunské nejvyšší...